Jaaroverzicht 2017 | Terug-en vooruitblik

Over 8 dagen vieren we alweer het einde van 2017 en start van een gloednieuw jaar. Tijd voor een terugblik op het afgelopen jaar en dan met name op de al dan niet behaalde doelen, de leermomenten, mijlpalen en een vooruitblik op 2018.

14 maanden
Bijna 270 artikelen online
Ruim 3000 volgers op de Social Media kanalen
Ruim 2100 reacties op de website
Ongeveer 132.000 unieke bezoekers
Bijna 216.000 paginaweergaven

Confession

Ja ik ben een hobby blogger. Wel een met ambities. Ik ben niet altijd even tevreden over mijn artikelen en dat zal ik ook nooit zijn. Dat zit niet in mijn karakter. Toch hoop ik hier in te blijven groeien en van mijn hobby een succesvol bedrijf te maken.
Planning is helemaal mijn ding. Het liefst plan ik mijn hele leven (just kidding), want dat geeft mijn rust. Maar als het gaat om bloggen lukt mij dat nog steeds niet. Ik ben niet alleen een impulsieve blogger maar ook een emotionele blogger. Feitelijk heb ik geen schrijfstijl. Het is maar hoe ik mij voel. Is er iemand die dat herkent?

Dankbaar

Eerlijk is eerlijk. Ook al doe je het niet voor het aantal bezoekers, al zijn deze aantallen belangrijk voor een blogger met ambities, streelt het wel je ego. Althans de mijne wel.
Een kwart zijn gewoon vaste lezers. Elke maand weer. Een diepe buiging voor jullie. Het feit dat jullie mijn blogs leuk genoeg vinden om te lezen en terug te blijven komen doet mij erg goed. Dank je wel hiervoor. Voor ieder bezoek, elke like, reactie en de keren dat je mijn artikelen deelt.
De afgelopen maanden heb ik een aantal prachtige samenwerkingen gehad met bedrijven als Bobike, Disney, Crayola, Vtech, Hasbro ,Kerstpakkettenplaza en Dry & Cool.

MamaPlaneet wordt steeds meer een platform voor ouders waar met respect kan worden gediscussieerd, waar we elkaar steunen en troosten, waar taboes worden doorbroken, gave inspiraties worden opgedaan, fantastische prijzen worden verloot en waardevolle tips worden gedeeld.

Ik heb dit natuurlijk niet helemaal alleen gedaan. Sinds september heb ik twee gastbloggers erbij. De koolhydraten koningin Patricia en de kindercoach Daniëlle. Dank jullie wel kanjers. Jullie doen het fantastisch! Op naar nieuwe avonturen.

75% van de bezoekers komt via de Social Media kanalen
16% van de bezoekers komt direct
8% van de bezoekers komt via Google
1% komt door een verwijzing van een andere website

Ondanks het feit dat de social media kanalen tegenwoordig behoorlijk tegenwerken, iets met algoritme, komen de meeste lezers nog steeds via Facebook, Instagram en Twitter. De meeste verwijzingen komen via 2 kanjers, namelijk Meer geld minder stress en Lotus Writings. Totaal verschillende blogs, maar allebei meer dan een bezoek waard.

Plannen voor 2018

Na alle drukte van de afgelopen maanden, de verhuizing en verbouwing, wil ik graag weer mijn ritme terug. Zelfs een impulsieve blogger heeft een fatsoenlijke ritme nodig. Een planning waar ik mij aan kan houden zou meer rust geven. Voor de rest zou ik het leuk vinden vaker een leuke collega blogger te ontmoeten. Dit jaar heb ik Linda van MamaLiefde ontmoet, Merel van Lotus Writings, Miriam van MeerVanMir en Esmeé van Website4Mama. Alle 4 tijdens een event waar we bij aanwezig waren. Meer events bezoeken staat dan ook hoog op mijn wenslijstje. Net als beter leren schrijven, meer leren over SEO-teksten, maar ook Trustflow en de stijgende lijn in het aantal (terugkerende) bezoekers en het aantal samenwerkingen.
En op persoonlijk gebied wil ik graag wat vaker de prioriteit zijn. Iets meer me-time en iets meer tijd en aandacht aan mijzelf besteden. Een kilootje of 15 afvallen en weer blij zijn met mijn spiegelbeeld. Hierdoor word ik alleen een leuker mens, gezelliger, scherper, maar ook een betere moeder en echtgenote.

Hoe kijk jij terug op het afgelopen jaar? Heb je goede voornemens of plannen voor het komend jaar?

19 gedachten over “Jaaroverzicht 2017 | Terug-en vooruitblik

1. Wat een mooie cijfers en mooi blog. Juist dat schrijven uit emotie vind ik mooi. Mijn blog had een vliegende start en is nu een stuk rustiger dit jaar. Ik hoop met een rustiger vaarwater ook mijn blog weer wat stabieler te krijgen, maar eerst verhuizen.

2. Wat een fijne terugblik zeg! Ik kan 2017 vooral zien als een jaar met veel veranderingen. Ik hoop is 2018 alle rust te krijgen om te doen wat ik graag wil.

3. Bedankt dat we mochten meekijken naar je jaaroverzicht. Sociale media draagt zeker een grote steentje bij om je bezoekers te regelen. Zeker spelen instagram en fb een grote rol.Je blog is zeker erg leuk.

4. Vond het ook heel leuk om jou te ontmoeten, hopelijk volgend jaar weer! Dank je wel voor het noemen. En ga zo door, je doet het echt heel lekker. Denk dat het met die schrijfstijl vanzelf komt, het is iets waar je elke keer weer in groeit. Eigenlijk gewoon een kwestie van veel doen.

5. Wat een leuk overzicht. Leuk dat we een beetje in je cijfertjes mogen kijken! Ik ben dit jaar ook bij een event geweest waar ik veel bloggers heb gezien, ontzettend leuk, volgend jaar weer!

6. Een terugblik is altijd goed. Een reflectie om te voelen of het goed is waar je zit of niet. Voor mijzelf is de balans blog / privé heel belangrijk. Dat ging in 2017 niet altijd even goed. Wat fijn van je twee gastbloggers trouwens! Een heel gezond, goed en fijn 2018!

7. Fijne statistieken en een mooi overzicht, Sandra! Ik ben ook een emo-blogger. Krijg het niet voor elkaar om er een planning in te krijgen, haha. Je goede voornemen om zelf ook wat meer prioriteit te zijn herken ik wel.

• Zoals alles heeft ook dit voor-en nadelen. Er zijn dagen dat ik niets op papier kan zetten. En er zijn dagen dat ik 3 artikelen schrijf en daar ook tevreden over ben. We komen er wel 😉

Een reactie plaatsen