10 keer gezond eten met een klein budget

10 keer gezond eten met een klein budget

Gezond eten met een klein budget kan een behoorlijke uitdaging zijn. Maar dat hoeft niet. Ter inspiratie deel ik 10 allesbehalve saaie recepten voor elk moment van de dag. Uiteraard gezond, goedkoop, lekker en makkelijk.

Mexicaanse gevulde courgette

Makkelijk, gezond, lekker en goedkoop gerecht met veelzijdige, gezonde groente. Met onder andere rijst en tomaten. Inclusief een overzicht van de kosten, een stap voor stap bereiding en serveertips.
Wist je dat courgette in je immuunfunctie ondersteunt? Door onder andere kalium is deze groente ook heel belangrijk voor je hart en bloedvaten, dus ook je bloeddruk.


Curry met linzen

Linzen zijn super goed voor je darmen en een uitstekende vleesvervanger. Dit keer een smakelijk gerecht met verwarmende kruiden. Snel klaar, gezond, lekker makkelijk en betaalbaar. Een gerecht met supervoedsel linzen, bloemkool en pompoen.

Een Jamie Oliver gerecht met curry

Een Jamie Oliver gerecht met Pukka gele curry. Een kostelijke maaltijd voor €4,48 geschikt voor 4 personen. Voor de vegetarische variant laat je het vlees weg en maak je gebruik van groentebouillonblokjes. Nog goedkoper 😉


Preisoep

Prei is een groente dat wel vet bevat, maar weinig calorieën. Daarnaast bevat het veel vezels en voedingstoffen. Rijk aan onder andere vitamine B1, B2, C en E. Daarnaast is prei een infectieremmer en goed voor de nierfunctie.  Deze soep is in principe zonder vlees gemaakt. De suggesties voor erbij zijn natuurlijk optioneel. Spotgoedkoop, lekker en gezond.


Pasta met spinazie en geitenkaas

Wist je dat spinazie, met name bladspinazie, superfood is? De voedingsdeskundigen raden het dan ook aan om het wekelijks te eten. Deze groene groente bevat weinig calorieën, maar is rijk aan vitamine A, E, K, goed voor de ogen en het hart. Daarnaast bevatten de pigmenten anti-kanker eigenschappen. Dit gerecht zet je binnen een half uur op tafel voor niet meer dan €1,50 per persoon. Ook lekker met roomkaas.

Ham en kool voor lunch 

Dit lunchidee voldoet aan de dezelfde eisen als de gerechten hierboven. Het is gezond en goedkoop. Het bevat nog geen 300 kcal per portie. Daarnaast past Ham-Kool pannetje met gebakken ei ook prima in een paleo dieet.

Rozemarijn & zeezout crackers

Heerlijk als ontbijt of tijdens een borrel. Gluten- en lactosevrij recept met daarop ingrediënten die je hoogstwaarschijnlijk al in huis hebt. Deze crunchy crackers zijn binnen een half uur klaar. Ook geschikt voor mensen die geen wonderen verrichten in de keuken 😉 Zo voelt gezond eten met een klein budget als een feestje!

Baba Ganoush

Deze appetijtelijke aubergine dip zet je binnen een uur op tafel voor je zaterdagavond borrel. Lekker met brood erbij.
Wist je dat deze groente geen zout bevat en kans op hartaandoeningen en beroerte verkleint? Daarnaast is aubergine onder andere rijk aan kalium, magnesium en vitamine B9.

Lees ook: 3 verrukkelijke koolhydraatarme recepten

Bananenbrood 

Verantwoord als ontbijt of tussendoortje. Bananenbrood. De kosten? Nog geen €0,15 per snee. Je hebt onder andere havermout nodig, bananen natuurlijk, eieren, rozijnen en appels. Ook heel goed mee te nemen naar je werk of om mee te geven naar school.


Muffins met havermout

Lekkere vanille muffins met havermout om de dag mee te starten. Binnen 35 minuten zijn deze overheerlijke muffins klaar. Het recept is voor maar liefst 10 personen. In vergelijking met de rest zijn de kosten iets hoger dan dat van de recepten hierboven. Omgerekend per muffin kost het namelijk €0,79.

Eet smakelijk!  🙂

Heb jij een budgetproof gezond recept ter aanvulling?
Hoe pak jij dat aan, gezond eten met een klein budget?
Ik lees het graag terug in de reactie onder dit artikel. 

14 gedachten over “10 keer gezond eten met een klein budget

  1. Wist niet dat prei vet bevat. Grappig, weer wat geleerd. Een aanvulling: pasta met spinazie/boursin. Vinden kinderen heerlijk en is fijn voor je portemonnee, evt met spekjes.

  2. Wat een goede tips! Een heel Engels recept, maar wel lekker een goedkoop is geroosterd brood met witte bonen in tomatensaus. Ik heb wel eens gehoord dat dit echt heel gezond is omdat de verhoudingen koolhydraten, eiwitten en vet zeer goed is verdeeld

Een reactie plaatsen