Afvallen met shakes | Tips & recepten

Afvallen met shakes is al jaren vrij populair. Met name eiwitshakes doen het goed. Maar om je doelen te kunnen bereiken zonder bijvoorbeeld je gezondheid te schaden is een goede voorbereiding heel belangrijk. In dit artikel vind je de belangrijkste tips van ervaringsdeskundigen en recepten om shakes zelf te maken.

Lees ook

Veel afvallen zonder operatie | 3 dames delen hun ervaring

Starten met koolhydraatarm eten | Tips van een ervaringsdeskundige

De lekkerste low carb recepten voor ontbijt, lunch, diner en feestjes

Afvallen met shakes

Koolhydraatarm afvallen door middel van voeding is niet voor iedereen een optie. Het is vrij lastig vol te houden. Shakes kunnen een geweldig hulpmiddel zijn tijdens diëten. Eiwitshakes bevatten bijvoorbeeld bijna geen koolhydraten en weinig calorieën. Hierdoor stillen ze sneller je honger en zijn daarmee een nuttige maaltijdvervanger. Hoewel dit zowel mentaal positieve effecten heeft (je hersenen verwerken eiwitten sneller) als lichamelijk (eiwitten worden minder snel opgeslagen als vet in je lichaam) zijn er geschreven en ongeschreven regels waaraan je je moet houden om succesvol gewicht te verliezen.

Afvallen met shakes kent veel opties. Je kunt detoxen oftewel al je maaltijden door shakes vervangen. Doe dit maximaal een week lang om gezondheidsredenen. Je loopt anders risico je spijsvertering te verpesten waarna je lijf juist sneller vetten opslaat. Hou ook rekening met hoeveelheid eiwit die je binnen krijgt. Extreem veel eiwitten binnenkrijgen kan schadelijk zijn voor zowel je nieren als je lever. Indien je je aan de regels houdt kan dit in principe niet gebeuren. Je moet het heel bont maken om dit voor elkaar te krijgen, maar het is wel verstandig ervan op de hoogte te zijn om grote gezondheidsrisico’s te voorkomen. Gezond afvallen gaat immers hand in hand met richtlijnen. Daarom hieronder de belangrijkste tips en praktische informatie om je hierbij te helpen.

Tips

♦ Een goede voorbereiding is het halve werk. Lees je goed in en weet waar je aan je begint. Is alles uitpluizen niks voor jou? Kies dan voor een proteïne starterspakket

♦ Gebruik de shakes als een hulpmiddel tijdens je afvalrace, niet als langdurige maaltijdvervangers

♦ Houd ten alle tijden je gezondheid in acht. Hou je aan de richtlijnen en regels. Te veel eiwitten binnenkrijgen kan heel schadelijk zijn voor je nieren en lever. Te lang doorgaan kan schadelijk zijn voor je spijsvertering.

♦ Eiwitshakes zijn koolhydraatarm en bevatten weinig calorieën. Je zit dus sneller vol.

♦ Kies ervoor om je dag ermee te starten. Gebruik het als een maaltijdvervanger. Dit zou je langdurig kunnen doen.

♦ Je kunt er ook voor kiezen om alle maaltijden behalve avondeten te vervangen door een shake.

♦ Voor betere resultaten is het raadzaam afvallen met shakes te combineren met sporten.

♦ Naast je maaltijdvervangende shakes volg je natuurlijk een eiwitrijke dieet.

♦ Geef je lichaam 3 tot 7 dagen de tijd te wennen.

♦ Detox = alle maaltijden vervangen door shakes mag maximaal 7 dagen om gezondheidsredenen.

♦ Shakes zijn niet hetzelfde als smoothies. In een shake gebruik je meestal zuivel en ijs. In een smoothie vaak sap (of vers yoghurt).

♦ Het is heel belangrijk voldoende te blijven drinken naast de shakes.

♦ Drink je zelfgemaakte shake rustig op direct na het maken om optimaal gebruik te maken van alle vitaminen, mineralen en proteïnen die erin zitten.

Shakes zelf maken

Ben je van plan wat gewicht kwijt te raken door middel van shakes, dan is zelf maken misschien wel de beste optie. Er zijn veel variaties mogelijk met allemaal dezelfde basis namelijk: water (en kokosmelk), dan voeg je de eitwitpoeder toe en dan gewenste groente of fruit. Je ideale shake is goed voor 250 ml. Gebruik hiervoor een blender of juicer. Een keukenmachine zou ook kunnen maar een blender blijkt het handigst hiervoor. Mocht je inspiratie nodig hebben en op zoek zijn naar recepten, ik verzamelde tientallen afvallen met shakes recepten voor je hier.

Lees ook

Tastea 30 Dagen Detox | Meer dan afvallen

Matcha theepoeder | Wat maakt deze groene thee een superfood?

Wandel jezelf fit | Handleiding voor beginners

Body positivity | Over het moederlijf en de voorbeeldfunctie als moeder

3 verrukkelijke koolhydraatarme recepten

vrouw heeft koolhydraatarme shake met weinig calorien zelf gemaakt tijdens haar afvalrace

Plaats een reactie