Je kind heeft bijles of meer uitdaging nodig? Wat nu?

Laat ik beginnen met zeggen dat mijn kind niet met haar 5 jaar het alfabet hoeft te kennen. Maar dat doet ze wel. Ze heeft het zichzelf aangeleerd. Net als veters strikken, tellen tot 1000, splitsen en meer. Als wij haar niet steunen in haar leergierigheid, gaat zij zich dusdanig aanpassen dat ze begint te stotteren en krijgt ze woedeaanvallen. Als kersverse moeder leerde ik al snel dat ik mijn kind vooral niet moet vergelijken met anderen en haar moet volgen. In de afgelopen 5 jaar werd dat keer op keer bewezen als de juiste aanpak.

Inmiddels is mijn lezende kleuter happy op een school waar niet naar haar geboortedatum wordt gekeken, maar naar haar persoontje. In een klas waar meer gelijkgestemden zitten. Bij een juf die haar ziet. Toch wil dit meisje ook thuis meer. En hoewel ik met liefde af en toe de juf speel, vind ik het moeilijk te bepalen wat voor haar uitdagend is. Het is immers een perfectionist in spe. Dat betekent dat een verkeerde aanpak voor faalangst en frustratie kan zorgen. En dat is het laatste wat ik als moeder wil voor mijn kind. Om haar op het juiste niveau te kunnen steunen heb ik dus hulp nodig. En ik denk dat ik dat heb gevonden in De Bijlesmeester.

Spelend leren met flitskaarten

Hoewel ik het erg belangrijk vind dat zij nog lekker kan spelen, is deze dame het daar niet altijd mee eens. Spelend leren is een mooie combinatie van wat zij wil en nodig heeft en wat belangrijk is voor haar leeftijd. Wanneer ik de flitskaarten spelling tevoorschijn haal word ik direct beloond met een glinstering in haar oogjes en een lach van oor tot oor. Het is een stuiterbal, mits zij op haar niveau wordt uitgedaagd. Tussen het aanbod van De Bijlesmeester vond ik deze flitskaarten van groep 3. Felrode, stevige kaartjes met een duidelijke lettergrootte. Ook super handig voor onderweg weet ik inmiddels. Net zoals een kind hulp nodig kan hebben bij spelling, lezen of rekenen, zijn er ook kinderen als mijn dochter die meer uitdaging nodig hebben. Ik besloot hiervoor hetzelfde materiaal te gebruiken als wanneer er bijles nodig is.

Het gaat om een setje van 100 flitskaarten in een transparant doosje van plastic. De eerste twee keer las de kleuter de woorden voor zonder tijdsdruk. Dag erna besloten we een stapje verder te gaan en een zandloper erbij te pakken. Uiteraard verschilt het per kind, maar ik geloof heilig in het feit dat 10 minuten per dag effectiever is dan eens per week een half uur oefenen. Hoewel mijn dochter vooral druk op zichzelf legt en wij alleen leermateriaal aanbieden wanneer zij erom vraagt, proberen wij ons wel hieraan te houden. Of het kind bijles nodig heeft of juist meer uitdaging maakt hierbij geen verschil.

Meisje oefent met Flitskaartjes groep 3 Flitskaartjes van groep 3 met oefenwoorden

Taal & Rekenen – Maak leren leuk

Kennis is macht, luid het gezegde. In geval van kinderen is kennis vooral zelfvertrouwen. In groep 3 leert het kind bijvoorbeeld rekenen in de vorm van een verhaaltje. ”Moeder geeft Tim 3 paaseitjes voor hij naar school vertrekt. Van oma krijgt hij na school 2 paaseitjes. Hoeveel paaseitjes heeft Tim in totaal gekregen vandaag?” Omdat iedereen anders leert, rekening houdend met de leeftijd, kun je ervoor kiezen een redactiesom als deze visueel te maken. Dat kan met legoblokken, maar ook met koekjes, paaseitjes, kleurpotloden of knuffels. Het doet er niet toe. Door het visueel te maken en regelmatig te oefenen, kan het kind de nodige leerstof makkelijker automatiseren. Maak leren leuk door er een spelletje van te maken, gebruik humor. Vooral wanneer het kind moet, maar leren eigenlijk helemaal niet leuk vindt, is dit van cruciaal belang. Je hoeft het wiel uiteraard niet zelf opnieuw uit te vinden. De oefenboeken van De Bijlesmeester kunnen je hierbij helpen.

Neem nou dit oefenboek rekenen voor groep 3. Deel 1 bestaat uit 265 rekenopdrachten. Achterin het boek staan de goede antwoorden. Op deze manier kun je de opdrachten samen met je kind doen, na afloop alleen controleren of het kind kan de opdrachten geheel zelfstandig uitvoeren inclusief de controle.

Taalopdracht groep 3 Oefenboek Taal en Rekenen groep 3 van De Bijlesmeester redactiesommen in het oefenboek rekenen voor groep 3

Leren leren

Mijn dochter is vrij jong en nog zoekende naar hoe zij het fijnst leert. Het ene kind leert het makkelijkst wanneer het visueel wordt gemaakt, ander wanneer ze het horen en het derde kind leert door het zelf te doen. Weten welke leerwijze het beste bij je kind past is nogal belangrijk. Niet alleen dit schooljaar, maar zijn hele leven lang. Niet alleen vanwege de schoolresultaten maak ook het zelfvertrouwen waar we het eerder over hadden.

Ik vertelde al dat ik de rekenopdrachten ging visualiseren. Dag erop las ik dezelfde opdrachten alleen voor. Dit deed ik met opzet. Een beelddenker zal de visualisatie van eerder in haar hoofd vormen en zo de som uitrekenen. Het motiveert enorm wanneer iets lukt. Wanneer het kwartje valt en het kind door krijgt hoe het werkt. En dat is exact waar je je kind bij kunt begeleiden en helpen.

Voor de leergierige peuters en kleuters

Naast een uitgebreid aanbod leermateriaal voor groep 3 tot en met 8, is er ook aandacht voor de leergierige peuters en kleuters. Mijn jongste dochter is praktisch het tegenovergestelde van haar grote zus. Ze is nog vooral aan het spelen, wat ze vooral moet blijven doen. Maar de laatste tijd, sinds ze naar groep 1 gaat, wilt ze steeds meer schoolse taakjes. Wat dit oefenboek doet is vooral mijn leven makkelijker maken 😁 Het scheelt mij namelijk veel tijd en moeite iets te bedenken en uit te voeren. Ook voor haar vind ik visualisatie erg belangrijk. Ik gebruik het oefenboek dan ook met hulpmiddelen uit haar wereldje. Erg fijn, want dit meisje is net 4, haar leergierigheid komt met vlagen, maar steeds vaker. Sociaal-emotioneel is zij iets minder ver. Op deze manier krijgt ze wel de nodige uitdaging wanneer zij daarom vraagt zonder dat we op school een gesprek hoeven te voeren hierover.

Het is jammer dat ik dit niet wist toen mijn oudste dochter nog een peuter was. Zij wilde leren lezen toen ze 3 was. Omdat ik vond dat ze dat beter op school kan leren, leidde ik haar af met andere uitdagingen. Dit bleek voor haar niet genoeg waardoor er problemen ontstonden. Hoewel haar zusje totaal anders is, ben ik tegenwoordig beter op mijn hoede en graag voorbereid. Dit soort leermateriaal in huis hebben is dan heel erg fijn.

Rekensommen voor de kleuters die meer uitdaging nodig hebben wegens de mogelijke ontwikkelingsvoorsprong oefenboek rekenen voor kleuters rekensommetjes voor groep 1 en 2

De voordelen van De Bijlesmeester

♦ Naast oefenmateriaal voor thuis, biedt De Bijlesmeester ook huiswerkbegeleiding en bijles voor de basisschoolkinderen in Nederland.

♦ Het leermateriaal is ontwikkeling volgens de richtlijnen van de CITO-toets en NIO. Hierdoor is het leermateriaal geschikt voor zowel kinderen die extra ondersteuning nodig hebben als kinderen die meer uitdaging nodig hebben of willen oefenen voor de CITO-toets.

♦ Door heel Nederland verspreid team deskundige bijlesdocenten voor basisschool- en middelbare school kinderen

♦ Keuze tussen online leren, oefenboeken & flitskaarten en één op één bijles bij u thuis.

♦ Online inzage in alle bestelbaar speciaal ontwikkeld leermateriaal per groep

♦ Lesmateriaal inbegrepen bij de bijles

♦ Tevredenheidsgarantie

♦ Geen reiskosten

♦ Vrijstelling van BTW

♦ Tarief afhankelijk van aantal uur bijles

Lees ook: Hoe herken je een ontwikkelingsvoorsprong bij kinderen?

Lees ook: Als je kind niet lekker in haar vel zit

Kind met ontwikkelingsvoorsprong wordt extra uitgedaagd met oefenmateriaal van De Bijlesmeester

6 gedachten over “Je kind heeft bijles of meer uitdaging nodig? Wat nu?”

Plaats een reactie