Get Personal | Hoe gaat het nu met je?

Get Personal | Hoe gaat het nu met je?

Het is inmiddels een paar weken geleden dat ik het over mijn perfectionisme en mijn gezondheid had. Wat hebben Deepak Chopra, mijn trage schildklier en arganolie met elkaar te maken? Dat leg ik uit op de veelgestelde vraag ‘Hoe gaat het nu met je?’

Wat doe ik om van mijn klachten te komen?

Van de huisarts kreeg ik extra vitamine D en ijzertabletten. De ijzertabletten moet ik 3 maal per dag innemen en vitamine D een maal per dag op vaste tijden. Nu wil ik mij natuurlijk dolgraag beter voelen maar ik heb nogal moeite met goed voor mijzelf zorgen. Dus heb ik op mijn telefoon een alarm afgesteld die mij eraan herinnert om de pilletjes in te nemen.

Merk ik een vooruitgang? Ik gebruik de medicijnen nu 8 weken. Helaas ben ik nog steeds dagelijks gesloopt na een aantal uur bezig te zijn. Een vooruitgang is er ongetwijfeld wel, maar de klachten belemmeren mij nog te veel in mijn doen en laten waardoor ik het nauwelijks merk.

Ik maak elke ochtend braaf een smoothie van bevroren fruit, melk en honing. Verder probeer ik 3 liter water per dag te drinken. Geen makkelijke klus overigens maar ik doe mijn best.

De vervloekte weegschaal

Mijn gewicht heeft een absolute toppunt bereikt. Ik voel mij hier vreselijk door. Mijn schildklier is vertraagd door de vitaminetekorten en stress, maar ik heb geen idee meer wat ik kan doen om daar verandering in te brengen. Lastig. Heel lastig. Mocht je tips hebben, dan hoor ik het heel graag.

De bedoeling is te gaan sporten. Ik moet immers aan mijn conditie werken en ik wil heel graag 20 kilogram afvallen. Maar met dat beetje energie dat ik nu nog heb lukt dat niet. Ik moet mijn energie bewaren voor mijn gezin. Mijn lieve meiden mogen niet (nog meer) lijden door mijn tekorten. Zo voelt het immers wel. Aangezien ik veel alleen ben met de meiden, moet ik prioriteiten stellen. Ik doe wat ik kan en zodra ik mij wat beter voel, moet ik ook intensief gaan sporten om mijn doelen te bereiken.

Wat een strijd. Het doet je wel beseffen dat alles wat je zo vanzelfsprekend neemt, zomaar kan veranderen, weg kan vallen. Ineens moet je er moeite voor doen, ervoor vechten. Des te meer redenen om te waarderen wat ik heb. Dat wat wel goed gaat.

Hoewel ik mijn best doe mijn perfectionisme beetje bij beetje los te laten, bezorgt dit mij enorm veel stress. Ik word er chagrijnig van. Maakt mij de laatste tijd niet bepaald een zonnetje in huis. Het is zelfs zo erg dat mijn man laatst zei dat ik het misschien beter niet moet proberen los te laten. Het geeft mij immers zoveel onrust.

Me-time

Doe ik meer dingen voor mijzelf? Ja, in baby stapjes. Ik ben vorige week zowaar naar de kapper geweest. Nu nog een fijne schoonheidsspecialiste in de buurt zien te vinden waar ik binnenkort terecht kan. Trots op mijzelf. Ook al kwam ik thuis van de kapper met de mededeling dat het niets voor mij is om 2 uur lang bij de kapper te zitten. Ik heb wel meer te doen. 😐 Ik ben ook zo slecht in niksen.

Laatst ontving ik dit prachtige boek van Deepak Chopra & Rudoph E. Tanzi. Het is een heel diepgaand boek over de verbinding van het lichaam, geest, genen en immuniteit. Heel bijzonder. Heel confronterend ook als je leest dat vrijwel alle ziektes, inclusief kanker, voorkomen kunnen worden door onszelf. Het zelfhelend vermogen is geen boek dat je in een uurtje uitleest. Maar wel een die je stukken wijzer maakt. Over belangrijke zaken laat nadenken. Als je wetenschappelijke onderzoeken, bewijzen en discussies voeren interessant vindt dan is dit wel een boek voor jou.

Nadat de kinderen op bed zijn gelegd, probeer ik wekelijks in bad te gaan liggen. Even ontspannen. Dit boek ben ik dus aan het lezen. Eenmaal eruit probeer ik mijn droge huid met arganolie te verzorgen. Wat ruikt dat heerlijk zeg. Mijn huid schijnt het tot nu toe wel te waarderen.

Verder heb ik besloten even geen druk op mijzelf te leggen wat betreft MamaPlaneet. Hoewel ik erg ambitieus ben en het succes van MamaPlaneet wil laten groeien, moet ik momenteel prioriteiten stellen. Ik schrijf dan ook wanneer ik mij daarvoor oké voel. Tot nu toe lukt het mij om minimaal 3 artikelen online te zetten. Gezien de zomerperiode en vakanties, is dat acceptabel. Dat is maar een minuscuul onderdeel van mijn werkzaamheden dus ik vermaak mij wel. Als ik nu nog voor een baas had gewerkt, had ik het echt niet getrokken. Nu doe ik iets wat mij erg blij maakt, op mijn manier en dat geeft voldoening. Het werkt therapeutisch zelfs wanneer het niet heel persoonlijk is zoals dit stukje.

Ik merk dat ik eten nodig heb om op te knappen. Dan bedoel ik echt de momenten dat ik geen woord meer uit kan brengen en geen stem heb. Even helemaal op ben. Iemand die zich in mijn verhaal herkent en mij weet te vertellen hoe ik dit anders aan kan pakken?

4 gedachten over “Get Personal | Hoe gaat het nu met je?

  1. Lieve schat, ik kan me voorstellen hoe naar je je voelt door alles. Ook ik kampte met een groot tekort aan vitamine D en was extreem vermoeid, angstig en kreeg hyperventilatie. Na een maand shots was ik erbovenop. Verder was ik de laatste 3 jaar door stress 12 kilo aangekomen, vreselijk. Ik leef Nu koolhydraatarm en ben 6 kilo kwijt. Is dat iets voor jou?

    • Ik heb koolhydraatarm geprobeerd. Ik viel binnen een maand 700 gram af. Om 2 dagen later 1 kg extra te wegen. Het is om te huilen. Dat was voor mij ook echt van ‘oke, dit is niet normaal’. Heb vlak daarna een afspraak bij de huisarts gemaakt.

  2. Allereerst: knap dat je eerlijk van je afschrijft. Het is altijd stapje voor stapje. Hoe groot de nieuwe verandering ook is. Het duurt immers 4 maanden om een verandering blijvend in je systeem te zetten. Vergeet vervolgens de weegschaal als middel om je proces te meten. Je kunt namelijk veel spiermassa opbouwen en vet verbranden zonder dat de weegschaal hier eerlijk over is. Voor mij werkt het om een kledingstuk als maatstaaf te hanteren. Benen iets dikker? Ff broek passen.. Ook werkt het prettig om met een stofmeetlint een aantal basismaten op te schrijven ipv gewicht. Ik maak daarnaast ook zij- en vooraanzicht foto’s om het proces voor mijzelf bij te houden.

    En qua sporten/energie een combi van een goede haptonoom, natuurgeneeskundige en beginnersyoga van 10min stretchen per dag, werkt voor mij. Stap voor stap kom je er, het is geen proces van een paar weken..

Een reactie plaatsen