In de loop der tijd heb je heel wat spullen verzameld. Je bent veel tijd kwijt aan deze koopwaar opbergen en schoonmaken. Daarnaast komen er wekelijks dingen bij, want je doet boodschappen, koopt kleding, knutselmateriaal, make-up en ga zo maar door. Je koopt spullen om het leven leuker en makkelijker te maken. Wellicht hoop je hiermee meer tijd over te houden voor leukere dingen. Wanneer je erover nadenkt zul je beseffen dat dit natuurlijk niet klopt. Het haastige leven, de verloren tijd, de vervuiling. Je bent in een vicieuze cirkel beland.
Wanneer we ons lichaam willen detoxen, verlangen we naar verandering. We willen meer energie, gezonder lijf, je beter voelen in je lijf. Waarom niet hetzelfde doen met het huis? Detox je huis. Je woning kan ook toe zijn aan een ‘dieet’, een ontgiftingsdieet. Dit leggen we natuurlijk uitgebreid uit. Ook helpen we je dit voor elkaar te boxen.
Lees ook
Ontspullen | Hoe doe ik dat?
Hoe kom ik van de overbodig geworden spullen af?
Gezond, duurzaam & geldbesparend huishouden met de stoomreiniger
13 dingen die je kunt hergebruiken
Tuinmeubelen schoonmaken | Wat mag je wel en vooral niet doen?
5 tips voor een glamorous spring cleaning | Duurzaam in stijl
Waarom zou je je woning detoxen?
We leven in een consumptiemaatschappij. Dagelijks worden we verleid om van alles aan te schaffen. Je doel om op te ruimen heeft een grote invloed hoe jij met deze verleidingen omgaat. De een ruimt de kasten op om ze weer te vullen. De ander kiest voor minimalisme of bewust gekozen eenvoud en besluit duurzaam op te ruimen. Ongeacht de aanpak, het doel blijft exact hetzelfde: geluk en welzijn. Het is alleen dat overbodig geworden spullen wegdoen niet perse leidt tot geluk. Je doel een voorjaarsschoonmaak te houden helpt je niet alleen op korte, maar vooral op lange termijn. Hoe gemotiveerder je bent, des te concreter je bedoeling.
Wat is jouw reden om je huis te detoxen? Heb je behoefte aan meer woonruimte? Tijdens de corona crisis zit je misschien meer thuis dan ooit. De muren komen op je af. Ga je thuiswerken en wil je een kantoor inrichten? Misschien is er sprake van gezinsuitbreiding, komt er een kind weer thuis wonen of ga je verhuizen. Hoe je het wendt of keert: je hebt behoefte aan meer woonruimte.
Ben je net als ik veel efficiënter in een nette en opgeruimde ruimte? Geeft een opgeruimd huis je rust? Is het je ooit opgevallen dat je kinderen zich moeilijk op hun huiswerk kunnen concentreren door rondslingerend speelgoed? Het is bewezen dat rommel, net als geluid, als een soort ruis werkt. Het heeft een negatief effect op je concentratie. Daarnaast is het energieslopend.
Wanneer je veel bezittingen hebt heb je ongetwijfeld ook spullen die maar een beperkte tijd meegaan en hun diensten hebben bewezen. Denk aan speelgoed, te klein geworden kleding, maar ook elektronische apparaten en meubels. Wanneer je jongste dochter 5 is, en je gezin is compleet, heeft het niet zoveel zin meer al haar babykleding en speelgoed nog te bewaren.
We komen allemaal tijd tekort. De frustratie die we voelen is een gevolg van de manier waarop we met onze tijd omgaan. En hoe confronterend ook, de fouten die we maken bij het verdelen van onze tijd.
Je wilt je ecologische voetafdruk verkleinen. Dit houdt in dat je consumptiegedrag verandert en jij vanaf nu voor duurzame en milieuvriendelijke oplossingen kiest. Daarom wil je je leven eenvoudiger inrichten om zo min mogelijk te verspillen. Dit houdt niet alleen grootschalig ontspullen in maar ook minder gebruik van water, gas, brandstof, papier en meer. Dit betekent ook dat je je inkopen beperkt tot wat je echt nodig hebt wat ook weer voor minder afval zorgt. Maar hoe kun je minder afval produceren als je moet opruimen en weggooien? Bij het ontdoen van onnodige spullen is het belangrijk ook aan weggeven te denken, maar ook recyclen, hergebruiken en verkopen.
Lees ook
Budgettip | 10 x wat te doen met oud brood
13 dingen die je kunt hergebruiken
Budgetteren op zijn Japans | Maak het simpel en spaar je rijk
Zien op Netflix | De beste programma’s over opruimen
De kunst van opruimen
Heb je ook veel onpersoonlijke, nutteloze, misschien zelfs kapotte spullen die achter in de kast liggen te stoffen? Veel mensen hebben moeite met wegdoen van dingen. Zelfs van overbodige dingen. Eerder genoemde voorbeelden bijvoorbeeld. Of spullen waar je meerdere exemplaren van hebt, maar nooit nodig hebt. Bij ontspullen is het belangrijk kritisch te kijken naar al je bezittingen. Elektrische apparaten die het werken in plaats van makkelijk juist lastiger maken en net zo veel als niet meer tijd kosten. Vervang ze voor een meer efficiënt exemplaar waar je wel alle functies van gaat gebruiken. Incomplete puzzels. Weg ermee. Je kan deze immers niet weggeven of verkopen. Misschien dat je je creatieve geest erop los kunt laten en de stukjes kunt hergebruiken? Kapotte spullen gooi je weg mits ze niet gerepareerd of gemaakt kunnen worden. Binnen nu en een week. Alle spullen achter in de kast waarvan je bent vergeten dat je ze hebt. Hoe lang liggen ze daar al, ongebruikt, ongezien en niet gemist? Soms kun je spullen een tweede leven geven, maar soms ook niet. Het bewaren van ‘voor het geval dat’ spullen nemen vaak erg veel ruimte in beslag. In principe is het zo dat wanneer je iets al minimaal een jaar niet hebt gebruikt, gemist of nodig had, het prima weg kan. Je hebt het niet nodig.
Als het gaat om persoonlijke spullen kan ontspullen een tikkeltje lastiger zijn. Ze hebben meestal een emotionele lading. Wat doe je met lelijke cadeaus of die je nooit gaat gebruiken of dragen? Of de kindertekeningen en knutsels van je kinderen? Het is erg belangrijk je bedoeling van het huis detoxen niet te vergeten. Houd je eraan. De kindertekeningen tijdelijk tentoonstellen en daarna vervangen voor nieuwe is een goed idee. Goed voor het zelfvertrouwen van het kind. Het kan ook erg leerzaam zijn bij het opruimproces te betrekken. Vraag wat ze willen doen met de oude knutsels. Betrek ze bij het opruimen van hun kamer en beslis samen wat er bewaard moet worden en wat weg mag.
We leven in een digitale tijdperk, maar worden nog steeds overspoeld door een berg papier. Kranten, folders, reclame, visitekaartjes, kortingsbonnen, gebruiksaanwijzingen en natuurlijk de administratieve papieren. Digitaliseer je administratie en dat wat je belangrijk vind om te bewaren. Dit scheelt veel laden en kastruimte. Maak op je computer duidelijke mappen waar je het nodige bewaart. Zorg ervoor dat het ook makkelijk terug te vinden is wanneer nodig. Hetzelfde kun je natuurlijk ook doen met alle knutsels en tekeningen van je kind. Scan ze in en bewaar ze. Of maak een boek van de meest dierbare en bijzondere creaties. Super leuk voor later.
Opruimstrategieën
Nu je weet waarom je wilt opruimen is de volgende stap ‘de aanpak’. Maak een opruimstrategie. Detox je huis in kleine projecten. Het makkelijkst is om op te ruimen per kamer. Dit helpt je te focussen op de functie van de ruimte en is het overzicht makkelijker te overzien. Daarnaast helpt georganiseerd opruimen je bij het volhouden. Start daarom met een ruimte waarin wordt geleefd zoals de woonkamer. Maak een lijst met alle ruimtes en vink af wanneer deze klaar is. Vergeet hierbij niet onder de bedden te kijken en op te ruimen, rondom de gootsteen, boven de koelkast etc. Ruim per kamer, per plek grondig op. Pak desnoods eens per maand een ruimte. Welke van deze methoden past bij jou en ga jij gebruiken?
FlyLady-methode
FlyLady-methode werd in 1999 bedacht door een Amerikaanse dame met de naam Marla Cilley. Zij creëerde een opruimmethode waarin vooral aandacht is voor stapsgewijs te werk gaan. Het gaat om vooruitgang en er dus beheerst induiken. Je huis is immers ook niet een bende geworden in één dag. Zo moet je volgens FlyLady een ochtend- en een avondroutine invoeren, elke dag 15 minuten iets opruimen en wekelijks een uur aan het huishouden besteden. Ook vindt Marla dat je met een schema moet werken om georganiseerd op te ruimen. Hierdoor ontwikkel je structuur wat een gewoonte wordt. Een fantastische methode voor iedereen die orde wil scheppen maar daar geen tijd voor heeft.
KonMari-methode
De Japanse Marie Kondo riep KonMari in het leven. Deze methode staat vooral voor drastisch. Noem het maar gerust Extreme Home Make-over. Marie spreekt feitelijk FlyLady tegen. Zij vindt namelijk dat elke dag wat doen totaal geen zin heeft. Ze raad daarom aan om het eens en voor altijd goed aan te pakken. Voor je begint zorg je ervoor dat je doel duidelijk is. Vervolgens ga je per categorie, en dus niet per kamer, opruimen. Je verzamelt alle spullen uit dezelfde categorie op een plek. Dit maakt je bewuster van de hoeveelheid van soortgelijke spullen. Daarna pak je elk ding vast en ga je erover nadenken of het je blij maakt. Als het antwoord nee is, mag het weg. Je gaat ook nadenken over hoe je de bewaarde spullen gaat opbergen. Marie Kondo geeft verder tips zoals hoe je ruimtebesparend kleding kan opbergen. Deze methode vraagt vooral om een grotere investering qua tijd, denk aan een maand of 6, en energie dan FlyLady-methode. Het is een opruimstrategie voor de dapperste onder ons maar de resultaten zijn fantastisch!
De Zen to Done-methode
Leo Babauta liet zich voor Zen to Done-methode vooral inspireren door FlyLady en Getting things done van David Allen. Leo adviseert om op te ruimen volgens de FlyLady-methode, maar hij is van mening dat je een kamer grondig kunt op ruimen binnen een paar uur. Je begint bij de deur en gaat steeds dieper de kamer in. Je maakt bijvoorbeeld een lade leeg en maakt het schoon. Dan maak je 2 stapels van alles wat in de la zat. Je hebt een bewaar en een niet bewaar stapel. Als je iets maandenlang niet hebt gebruikt mag je op de ‘niet bewaren’ stapel. De Zen to Done-methode is een eenvoudige manier van opruimen en de simpelste methode uit dit rijtje.
Je kunt je natuurlijk ook inlezen over al deze methoden en je eigen aanpak creëren. Zelf ben ik vooral fan van KonMari-methode. Ik maak alleen 3 stapels. Bewaren, niet bewaren en twijfel. De spullen die ik niet bewaar sorteer ik later in 3 categorieën: weggeven, verkopen en weggooien. Ik stel mijzelf de volgende vragen bij het beslissen of ik iets bewaar:
♦ Is het in goede staat?
♦ Hebben we het in de afgelopen 12 maanden gebruikt?
♦ Is dit het enige exemplaar dat we bezitten?
♦ Is het niet schadelijk voor de gezondheid of het milieu?
♦ Heb ik de nodige ruimte om het op te bergen?
♦ Is het makkelijk in onderhoud?
♦ Maakt het mijn gezin en of mij blij?
Overbodige spullen: Wat doe je ermee?
Je hebt uitgezocht wat je wilt bewaren en wat weg moet. Van datgene wat je niet bewaart verdeel je weer in 3 categorieën: weggeven, verkopen en weggooien. Besluit wat je aan wie wilt weggeven en zorg ervoor dat deze spullen zo snel mogelijk je huis verlaten. Maak duidelijke foto’s en zet spullen op Facebook en Marktplaats zodat mensen het gratis kunnen komen ophalen. Of je brengt het naar de kringloopwinkel bij jou in de buurt. Boeken zou je eventueel ook aan een bibliotheek of school kunnen geven. Tijdschriften neem je voortaan mee en laat je in de wachtkamer achter bij de huisarts of tandarts.
Van datgene wat je wilt verkopen maak je ook duidelijke foto’s en zet je ze online te koop. Je kunt ze ook naar een plaatselijke tweedehandswinkel brengen. Wellicht is er binnenkort een rommelmarkt? Zorg ervoor dat ook deze spullen zo snel mogelijk je huis verlaten.
Vergeet niet alle rommel te scheiden voor je het weggooit. Je grof vuil breng je weg naar de milieustraat of milieupark. Giftig afval breng je naar het inzamelcentrum voor chemisch afval.
De kunst van ordenen
Door je huis te detoxen heb je meer overzicht gekregen. Dat geeft een voldaan en tevreden gevoel. Doorbreek de vicieuze cirkel. Onthoud dat hoe minder spullen je hebt des te makkelijker het is je bezittingen op de juiste plek terug te zetten. Hierdoor is de kans op een chaotische huishouden kleiner en krijg je er meer tijd voor terug.
De kunst van ordenen is organisatie. Deze tips helpen je erbij.
♦ Bepaal voor alles een vaste plek. Dit maakt het opbergen makkelijker, net als terugvinden.
♦ Nadat je hebt besloten waar je iets het beste kunt opbergen, kun je erover nadenken hoe je dat kunt doen. Gebruik hiervoor bakken met deksels, mandjes en dozen.
♦ Laat jezelf niet verleiden tot kopen van nieuwe producten totdat je exact weet hoe je het wilt hebben en wat je daarvoor nodig hebt. Gebruik sowieso eerst wat je hebt. Zo kun je dozen gemakkelijk omtoveren tot mandjes. Zorg ervoor dat voor alles een plaats is en alles op zijn plaats. ♦ Gebruik bij ordenen etiketten en stickers.
♦ Alles wat je dagelijks of wekelijks gebruikt houd je binnen handbereik. Wanneer je hiervoor te veel moet doen om erbij te kunnen, ontstaat er vrij snel weer een bende. Dat wil je voorkomen. Dingen die je niet vaak gebruikt of alleen in bepaalde seizoenen zoals Kerstspullen of skikleding, berg je zo op zodat het niet in de weg staat maar wel toegankelijk is. Achterin de kast of op de bovenste plank is dus prima.
♦ Maak ordenen toegankelijk voor het hele gezin. Jouw opruimsysteem moet niet alleen voor jouw werken maar ook voor andere gezinsleden.
♦ Betrek het hele gezin bij het huishouden. Want als zij op de oude manier doorgaan zul jij alsnog te veel tijd besteden aan opruimen.
Opnieuw beginnen zonder rommel
Een fijne woning is een plek die werkt voor het hele gezin. Richt je huis daarom zo in dat het je dagelijkse levensstijl weerspiegelt. Hieronder een aantal tips die je kunt toepassen na het detoxen van je huis.
♦ Heb je kleine kinderen, kies dan voor praktische oplossingen zoals een makkelijk afneembare bank en eetstoelen.
♦ Zet teken- en schildersmateriaal uit handbereik van de kinderen. Je wilt niet dat je peuter de kans krijgt ongezien op de muren te tekenen.
♦ Een goedgevulde medicijnkast is geen overbodige luxe. Zorg ervoor dat je benodigdheden hebt voor grote en kleine pijntjes.
♦ Kies voor kinderkamer meubels die met je kind meegroeien.
♦ Leer kinderen vanaf jongs af aan opruimen.
♦ Controleer regelmatig de kledingkast van de kinderen. Zet een aparte doos voor te klein geworden kleding neer.
♦ Maak opruimen voor je tiener makkelijker zodat het geen onnodige strijd wordt. Mijn wandrekken = te veel gedoe voor de puber.
♦ Houd de planken, badrand, opbergrekjes en de rand van de wastafel in de badkamer zo leeg mogelijk
♦ Gooi alles weg wat langer dan een jaar geopend is
♦ Stapels kleding berg je in de kast of bakken op met 20 tot 30% vrije ruimte om te ademen. Daarbij kun je er makkelijker bij als je iets zoekt.
♦ Ga voor een minimalistische garderobe: een paar setjes die je gemakkelijk op elkaar kunt afstemmen en combineren.
♦ Het werkblad in het washok houd je leeg zodat je fatsoenlijk de was kunt vouwen.
♦ Ruim je keuken ’s avonds op.
♦ Zorg voor een opbergsysteem voor speelgoed die je kinderen zelf kunnen gebruiken. Denk hierbij aan kratten en open wandrekken.
♦ Plak een Nee-Nee-Sticker op je brievenbus.
♦ Verdeel de taken in huis met je gezinsleden. Iedereen maakt rommel dus kan iedereen ook meehelpen opruimen. Opruimen is geen aangeboren reflex maar wel iets dat je kunt leren.
♦ Ga voor kwaliteit in plaats van kwantiteit.
♦ Als er iets binnenkomt, moet er iets anders weg.
♦ Leer nee zeggen.
♦ Ruim direct op.
Detox je huis
Voor dit artikel werd ik geïnspireerd door het boek Detox je huis van Judith Crillen. Prachtig leesvoer vol tips om met succes op te ruimen voor meer orde en rust in je huis en in je hoofd. Het is bedoeld als handleiding om je woning en het huishouden te reorganiseren. Als motivatie en houvast. Met als doel een lichtere, schonere en meer opgeruimde levensruimte ervoor terug te krijgen. Zodat jij en ik ons vrijer, energieker en kalmer voelen. Om rust in het hoofd te creëren. ‘De voordelen van een opgeruimd huis zijn zo talrijk dat je gezondheid er misschien zelfs baat bij heeft’, aldus de schrijfster van het boek. Voorjaarsschoonmaak 2.0.
- Recensie: De verdwenen steden 3: Het eeuwige vuur van Shannon Messenger - 28 november 2024
- Recensie: Fabulant 3: De strijd om het stelsel - 1 oktober 2024
- De juiste zitzak kiezen: het belang van de maat, vulling en stevigheid - 1 oktober 2024
1 gedachte over “Detox je huis”