Digitale vaardigheden kind: Tips voor thuis

Volgens de overheid heeft circa 11 procent van de Nederlandse bevolking tussen 16 en 65 jaar geen of onvoldoende ervaring met de moderne technologie. Onder de 55-plussers is dit zelfs 20 procent. Digitale technologie runt ondertussen de wereld. Dat betekent dat deze mensen niet online kunnen solliciteren, niet zelfstandig hun belastingzaken kunnen regelen of via de mobiel een rekening betalen. In de praktijk hebben deze mensen daarom ook meer moeite een baan te vinden of te houden. Maar ook op sociale vlak worden zij steeds meer afhankelijk wat de nodige problemen met zich meebrengt.

De maatschappij verandert in een razende tempo en door hierop in te spelen bereidt het onderwijs de jeugd voor op de toekomst, ook wel 21st century skills genoemd. Creativiteit, communicatie, kritisch denken, samenwerken, probleemoplossend vermogen verbeteren, zelfregulering, sociale en culturele vaardigheden maar ook digitale geletterdheid vallen hieronder. Met digitale vaardigheden wordt dan ook bedoeld het effectief, efficiënt en verantwoordelijk gebruik van de ICT.  Denk hierbij aan blindtypen, het gebruik van word en excel, weten hoe je antwoorden op gestelde vragen kunnen opzoeken, een PowerPoint presentatie maken, coderen en programmeren maar ook voorkomen en omgaan met cyberpesten, online veiligheid, onbetrouwbare activiteiten herkennen en sterke wachtwoorden leren maken. Door dit in het dagelijks proces te implementeren maken kinderen al vroeg kennis met de onbevangen mogelijkheden van een indrukwekkend leermiddel. Om te voorkomen dat het kind verdwaalt in de grenzeloze oceaan der mogelijkheden, is het raadzaam hier ook buiten school aandacht aan te besteden. Welke afspraken maak je met elkaar? Wat is de beste laptop voor thuis? Dat lees je in dit artikel.

Digitale vaardigheden kind: Zo pak je dat thuis aan

Uit diverse onderzoeken blijkt dat twee derde van alle basisschoolleerlingen die nu in groep 1 starten uiteindelijk een baan zullen vinden die nu nog niet bestaat. De computervaardigheden en mediahandigheid zijn hierbij onmisbaar. En daar kun je maar beter zo vroeg mogelijk mee beginnen, op school en thuis. Zeker omdat kinderen overal in aanraking komen met de mobiele telefoon, videospelletjes, YouTube, Social Media en ga zo maar door. Daarbij horen ook bepaalde gesprekken en afspraken die je met elkaar maakt. Hieronder onze tips.

♦ Het kan erg frustrerend zijn en demotiverend wanneer de laptop of Chromebook vastloopt tijdens het schoolwerk maken bijvoorbeeld of dat de wifi plotseling uitvalt. Je kunt veel discussies en uitbarstingen voorkomen door voor de aankoop te checken via beste koop laptop welke appraten gebruiksvriendelijk zijn, een accu hebben die lang mee gaat en voorzien zijn van betrouwbare hard- en software.

♦ Pas de privacy-instellingen (samen) aan en zorg ervoor dat de Excel, Word en PowerPoint bijvoorbeeld al erop staan. Vergeet de printer niet te koppelen aan het apparaat. Zo kan het kind direct aan de slag.

♦ Praat met elkaar over het gedrag online. Wat deel je wel online en wat niet? Hoe gedraag je je online? Wanneer gaat iemand te ver? Waarom het belangrijk is om na te denken wat je doorstuurt? Zorg ervoor dat er voldoende ruimte is voor het kind om naar je toe te komen als online toch iets gebeurt.

♦ Eigenlijk zouden websites, Youtube filmpjes en berichten op Social Media ook een duidelijke kijkwijzer moeten toepassen zoals films en games dat doen. Dat is helaas niet zo en dus moeten we samen extra alert zijn. Maak met elkaar duidelijke afspraken wat voor soort inhoud wel bekeken mag worden en wat niet. Maak gebruik van ouderlijk toezicht. Vervang Youtube voor Youtube kids. Via Google Chrome kun je bepaalde sites eenvoudig zelf blokkeren (open family-link app, selecteer het kind, bediening content beperkingen, Google Chrome sites: goedgekeurd of geblokkeerd, sluiten). Mag je kind een eigen account op social media? Bespreek het gebruik van echte naam. Blokkeer bepaalde woorden om ongewenste content en privé berichten te voorkomen, maar ook de mogelijkheid om onbedoeld extra kosten te maken online. Praat over de gevaren en invloed op het zelfbeeld van het kind door concrete voorbeelden te bespreken.

♦ Stimuleer ontwikkeling van de digitale skills. Stel je zoon of dochter voor een typecursus te volgen, laat zien hoe leuk programmeren is, verwerk gamen in je opvoeding en geef hem de ruimte de mogelijkheden zelf te ontdekken door bijvoorbeeld zelf podcasts te laten zoeken die hij wil luisteren of naar zijn zelfgemaakte PowerPoint presentatie te kijken. Fantastisch als je dit thuis doet, maar er worden ook steeds meer gratis activiteiten georganiseerd die dit ook aan het kind brengen. Plaatselijke bibliotheken bijvoorbeeld. Super leuk om in groepsverband samen met andere kinderen de foefjes van de moderne technologie verder te ontwikkelen. Maak er gebruik van.

♦ Het is wetenschappelijk bewezen dat digitale skills van kinderen een positieve invloed hebben op de leerprestaties. Zie het als een extra reden zelfredzaamheid te stimuleren. Laat het kind zelf kleine issues oplossen zoals een uitgevallen wifi. Geef ze de ruimte zichzelf en jou te laten zien of ze een vaardigheid onder de knie hebben zoals zelf een online cadeaulijst te maken voor hun verjaardag en die naar je te mailen vanaf hun laptop. Of de in de dierentuin gekregen QR-code waarmee ze een spel kunnen spelen scannen. Sta toe dat ze met jouw telefoon opa en oma beeldbellen wanneer ze erom vragen.

♦ Maak duidelijke afspraken wanneer, waar en hoe lang mobiele telefoons, games en andere gadgets toegestaan zijn. Mag een iPad aan tafel tijdens het eten? Mag gamen dagelijks? Ook wanneer huiswerk nog niet af is? Mag de smartphone mee naar bed?

♦ Blijf consequent en zorg voor duidelijkheid door de regels te blijven herhalen. Een afsprakencontract á la zakgeldcontract kan ook interessant zijn wanneer je een kind hebt dat constant de grenzen opzoekt en met dingen komt waar je voor geen seconde bij stilstond.

Online Magazine voor Moeders MamaPlaneet logo mamablogger

 

Redactie

Plaats een reactie