Er komt veel kijken bij het starten van een eigen onderneming. Al tijdens de voorbereidingen is het belangrijk na te denken over de ideale klant en de gewenste uitstraling en voorkomen. Richt je je op ouders met een baby, op jongeren of misschien zakenmensen? Start je een informeel of misschien een creatief bedrijf? Welke kleuren en lettertype spreken je doelgroep aan? Wat wil je uitstralen? Wat wil je bereiken? De visuele presentatie of huisstijl is niet alleen van belang in je stappenplan maar bepaalt ook de identiteit van je zaak. Onderschat dit niet. Het is medebepalend voor het succes en verdient daarom je tijd en aandacht.
Hoe kies je een eigen huisstijl?
Een herkenbare huisstijl creëren is buitengewoon belangrijk. Dit is veel meer dan alleen een logo. Hier vallen ook website, visitekaartjes, flyers en social media zoals Instagram en Facebook, enveloppen en briefpapier, bedrijfskleding, bedrijfsauto, merchandise etc. Alle onderdelen moeten haarfijn met elkaar verbonden zijn en dus bij elkaar passen. Het is een investering waar je succes de komende jaren van afhankelijk is. Neem de grote jongens die al jaren meegaan als voorbeeld: Coca-Cola, LG, Toyota, Unilever, Nike, Fedex, McDonalds, Instagram en Twitter. Wat hebben al deze grote jongens gemeen? Eenvoud. Dit heeft ook een praktische reden. Een uitgebreide en complex logo is soms lastig te printen. Financieel is dit erg onaantrekkelijk. Je wilt t-shirts of petjes bedrukken met je logo erop. Dit moet gewoon kunnen.
Welke kleuren zijn goed voor een logo?
Het is verstandig na te denken over de commerciële invloeden van kleuren op de potentiele klant. De invloed die kleuren hebben op het onderbewustzijn van mensen noemen we kleurenpsychologie. Blauw staat bijvoorbeeld voor intelligentie, geest, loyaliteit, betrouwbaarheid en duidelijke communicatie. Net als groen straalt het rust en vrede uit. Het is ook meteen de meest gebruikte kleur in logo’s. Geel staat voor energie, vriendelijkheid en blijdschap. Rood staat voor kracht, opwinding en passie…Het effect van de kleur op mens is heel persoonlijk. Dat betekent ook dat blauw niet perse de meest geschikte kleur is voor jouw onderneming. De gekozen kleur of kleuren in je logo pas je ook toe in je huisstijl. Denk hierbij aan merchandise als pennen of sokken bedrukken, folders, brochures, social media etc.
Typografie
Kleur alleen is niet allesbepalend. Typografie is minstens net zo belangrijk. Het gaat juist om de juiste combinatie tussen de lettertype, lettergrootte en kleur. Door de eerder besproken onderwerpen duidelijk te hebben, kun je wellicht makkelijker de typografie kiezen. Het feit dat er ontzettend veel lettertypes bestaan kun je als een kans zien je te onderscheiden van de rest.
Fotografie
Je zult veel gebruiken maken van fotografie in het bedrijfsleven. Denk hierbij aan productfoto’s, foto’s van jou, Social Media etc. Ben je van plan eigen fotografie te gebruiken, een professionele fotograaf in te huren of kies je voor stockfoto’s? In geval van het laatste dien je ten alle tijd rekening te houden met auteursrechten. Shutterstock, Canva, Illustrator zijn databanken die hier goed van pas kunnen komen. Sommige gratis, andere tegen betaling.
Zelf maken of uitbesteden
Als kleine ondernemer met een minimaal budget kun je met onder andere Canva een template dusdanig aanpassen dat je een eigen logo krijgt. Je kunt eventueel later de huisstijl een kleine make over geven waar het budget dit toelaat. Wil je het meteen goed doen dan laat je dit soort zaken over aan een goede grafische ontwerper die precies weet hoe het moet. Een voordeel: alle gemaakte kosten rondom huisstijl kun je in je boekhouding verwerken.