Ruim 100 Gezonde gewoontes die het leven leuker maken (en geluk beïnvloeden)

Gezonde gewoontes zijn kleine veranderingen met een groot effect. En hoewel mensen over het algemeen echt gewoontedieren zijn, kan het 18 tot 254 dagen duren voordat handelingen geautomatiseerd worden. Door je te identificeren met gemaakte doelen op lange termijn en het proces te plannen maak je het jezelf makkelijker en blijf je gemotiveerd. Enige kennis van hoe de vork in de steel zit helpt bij deze voorbereiding. Maar hoe doe je dat? Het antwoord hierop en ruim 100 gezonde gewoontes die het leven leuker maken en geluk beïnvloeden ter suggestie.

Hoe ontwikkel je gezonde gewoonte?

Dagelijkse gewoontes zijn routine dingen die je zonder nadenken doet of achterwege laat. Door de structuur in je leven bespaar je vaak tijd en energie. In geval van gezonde gewoontes voed je je lichaam en geest op verschillende wijze waardoor je zowel fysiek en mentaal ervan profiteert maar ook emotioneel en sociaal. Deze healthy habits zijn een sleutel tot geluk. Want geluk maak je zelf. Extra voordeel: Een goed voorbeeld doet volgen. Je kinderen zullen deze gebruiken makkelijker overnemen. Je ziet het, er valt veel te winnen en niets te verliezen. Maar hoe ontwikkel je gezonde gewoontes? Dat doe je in kleine stapjes.

Stap 1 – Creëer een duidelijke beeld van wie je wil zijn wanneer je je doel behaalt. Wat wil je bereiken? Wie wil je worden? Doe dit op een zo positief mogelijke manier.

Stap 2 – Ter voorbereiding maak je een duidelijke planning met een startdatum in de nabije toekomst. Je hoeft dus niet te wachten tot 1 januari of de zoveelste trendy challenge. Of je hele leven in een keer op de kop te zetten. Verander je lifestyle met concrete plannen. Wil je meer bewegen? Zet de dagen en tijden in je agenda, regel een sportmaatje. Bouw dit rustig op. Wil je vaker kleinere porties eten? Maak een maaltijdplanner met gezonde alternatieven en etenswaren. Zet desnoods een reminder in je kalender zodat je maaltijden niet vergeet. Vergeet niet je omgeving te informeren zodat ze je hierbij kunnen steunen of in ieder geval niet proberen te verleiden met bad habits.

Stap 3 – Houd je vorderingen bij. Maak ze zichtbaar. Schaf een stappenteller, start een bullet journal of voor mijn part een instagram account. Whatever works for you! De vooruitgang zien werkt mega motiverend. Het is een beloning voor je discipline.

100+ Gezonde gewoontes voorbeelden

1. Drink bewust meer water. Start de dag ermee. Vervang alle ongezonde drankjes ermee. Houd desnoods dagelijks bij hoeveel glazen water je drinkt. Je lijf en je huid zullen je dankbaar zijn.
2. Stop met roken. Ik hoef je niet te vertellen hoe vreselijk slecht dit is voor jezelf en je omgeving. Liever minderen in plaats van cold turkey stoppen? Doen!
3. Schrijf je in bij die leuke en betaalbare sportschool in Zwolle. Of Amsterdam, Utrecht, Groningen of Maastricht. Er is vast wel een leuke in je woonplaats. Zoek een fanatiek sportmaatje en ga. Zo wordt 3x per week sporten een stuk makkelijker vol te houden.
4. Vervang dierlijke vetten voor plantaardige. Ze bevatten minder verzadigde en meer onverzadigde vetten waardoor ze gezonder zijn. Kans  op hart- en vaatziektes wordt kleiner doordat de gezonde vetten het slechte cholesterol in je bloed verlagen.
5. Werk met een maaltijdplanner en plan je gezonde maaltijden voortaan in. Het helpt je gevarieerd te eten en verleidingen makkelijker te weerstaan. Het maakt boodschappen doen ook een stuk eenvoudiger.
6. Eet van een kleinere bord als dat beter helpt kleinere porties te eten.
7. Zet de tv en radio uit tijdens het eten. Leg je telefoon ergens ver weg.
8. Voel je je down of verveel je je? Ga sporten!
9. Eet minimaal 1x per week vette vis zoals makreel.
10. Weg met toegevoegde suiker. Lees hier waarom –> Zien op Netflix | Netflix documentaire What The Health
11. Eet minder zout of vervang de ongezonde variant voor de minder ongezonde. Himalaya zout bijvoorbeeld.
12. Schrap bewerkt eten.
13. Eet ongezouten noten.
14. One apple a day keeps the doctor away. Eet meer vers fruit. Of maak een gezonde smoothie.
15. Zet dagelijks 10.000 stappen. Ook als je niet hoeft af te vallen heeft wandelen zoveel voordelen voor je algehele gezondheid.
16. Eet meer (maar gedoseerd) eiwitten per dag. Denk aan een gekookt eitje of plakje kipfilet.
17. Vervang brood door gezondere crackers bijvoorbeeld.
18. Plan een vaste offline dag in per week.
19. Neem tijd voor je maaltijden en kauw de kleine hapjes bewuster door. Je neemt meer voedingstoffen op doordat je het lichaam toelaat het eten beter te verteren.
20. Eet minder vaak (rood) vlees.
21. Schrap snelle koolhydraten zoals frisdrank, wit brood, pasta, sap, snoep…
22. Mijd alcohol.
23. Mijd energiedrankjes.
24. Neem de trap in plaats van de lift.
25. Laat de auto vaker staan en neem de fiets en benenwagen.
26. Houd je huis schoon en opgeruimd. Een opgeruimd huis = opgeruimd hoofd
27. Laat vaker de hond uit.
28. Start met mediteren.
29. Doe aan yoga.
30. Lees meer boeken.
31. Minder schermkijken.
32. Wees consequenter met zitten en lopen afwisselen.
33. Doe vaker aan tuinieren.
34. Eet vaker met familie en vrienden.
35. Maak vaker een praatje met de buren, collega’s of schoolpleinmoeders.
36. Stuur een kaartje voor iemand zijn verjaardag, bij geboorte of kerst.
37. Doe aan een groepssport of sluit je aan bij een boekenclub.
38. Glimlach wat vaker.
39. Elke dag heeft iets goeds. Probeer hier bewust aan te denken.
40. Benader elke situatie zo positief mogelijk.
41. Help een vriendin, familielid of een onbekende.
42. Ga elke dag fris de deur uit.
43. Trek dagelijks schone kleding aan waar jij je mooi en goed in voelt.
44. Houd je aan gemaakte afspraken.
45. Maak oogcontact tijdens een gesprek.
46. Ga vaker dansen.
47. Frustraties? Vol hoofd? Schrijf het van je af. Desnoods verbrand je het daarna.
48. Kijk naar programma’s waar je opgewekt van wordt of iets van leert.
49. Buig je negatieve gedachten om. Relativeer. Neem de tijd om hier een positieve draai aan te geven voor je reageert.
50. Laat werk op je werk als je thuiskomt.
51. Speel vaker met je kinderen en/of hond en kat.
52. Zorg voor een goede nachtrust.
53. Neem je smartphone niet mee naar bed.
54. Zet geen tv in de slaapkamer.
55. Vermijd cafeïne na 17 uur.
56. Eet niet na diner (voor slapengaan).
57. Ga elke dag op hetzelfde tijd naar bed.
58. Sta elke ochtend op het hetzelfde tijdstip op.
59. Houd je slaapkamer koel.
60. Vermijd schermkijken 2 uur voor slapengaan.
61. Schrap kant- en klare maaltijden.
62. Kook zelf met verse producten.
63. Verdiep je in mindfulness.
64. Smeer je goed in als je de zon in gaat. Ook in de winter.
65. Kies voor natuurlijke varianten van verzorgingsproducten.
66. Houd toxic mensen die je negatief beïnvloeden en constant naar beneden halen op afstand.
67. Plan vaste momenten voor me-time. Hoe druk je ook bent, jij bent ook heel belangrijk.
68. Focus je op je eigen ik en je gezin. Met anderen vergelijken is nergens voor nodig of goed voor.
69. Accepteer je imperfectie.
70. Probeer mensen niet te veranderen.
71. Oordeel niet. Zolang je niet in iemands schoenen hebt gelopen kun je ook niet oordelen over diegene. Iedereen heeft zijn struggles.
72. Wees je bewust voor wat je wel hebt en kan in plaats van wat er mist of beter kan.
73. Wraak blijven koesteren is gif voor je geest en ziel. Laat het los.
74. Gebruik extra vitamine D.
75. Gebruik natuurlijke, suikervrije supplimenten.
76. Luister naar je lichaam. Niet alleen bij fysieke signalen maar ook emotionele.
77. Doe meer wat je blij maakt.
78. Bezoeker vaker een nieuwe omgeving waar je energie van krijgt.
79. Neem voldoende rust. Helemaal niets doen is goed voor je.
80. Wees consequent in afval scheiden.
81. Laat geen afval slingeren.
82. Gebruik duurzame schoonmaakmiddelen.
83. Laat dingen los waar je geen controle over hebt.
84. Poets je tanden 2x per dag.
85. Flos dagelijks.
86. Reinig je gezicht aan het eind van de dag. Ook als je geen make-up draagt.
87. Doe vaker leuke dingen.
88. Ga vaker erop uit. Alleen, met partner en kinderen.
89. Zorg voor financiële zekerheid.
90. Spaar voor onverwachte uitgaven.
91. Werk met potjes en budgetten.
92. Ben je gelukkig met je baan?
93. Denk out of the box om een probleem op te lossen.
94. Maak een realistische to-do of bucketlist.
95. Wees lief voor jezelf.
96. Maak meer tijd voor familie en vrienden waar je blij van wordt.
97. Wees niet te streng voor jezelf.
98. Werk vooruit.
99. Laat je regelmatig verwennen. Neem een massage of neem een schoonheidsbehandeling.
100. Wees flexibel.
101. Leer een nieuwe hobby of begin aan een cursus.
102. Zit en loop rechtop.
103. Verdiep je in de positieve psychologie.

Gezonde gewoontes voorbeelden die het leven leuker maken en geluk beïnvloeden tips mamaplaneet.nl
Online Magazine voor Moeders MamaPlaneet logo

Redactie

1 gedachte over “Ruim 100 Gezonde gewoontes die het leven leuker maken (en geluk beïnvloeden)”

  1. Mijn beste beste gewoonte is toch wel dagelijks hardlopen elke ochtend. Daardoor voel ik me zowel lichamelijk als mentaal beter. En als ik een dag oversla, voelt dat niet goed.

    Beantwoorden

Plaats een reactie