7x Me-time voor moeders | Ontspannen mama is een blije mama

Als we eerlijk zijn weten wij moeders als geen ander hoeveel tijd je kwijt bent aan broodtrommels vullen, haartjes kammen, voor taxichauffeur spelen, samen met de peuter de was ophangen, voor scheidsrechters spelen etc. etc.. Aan het eind van de dag is er geen tijd voor jou. Je ‘moet’ ook zoveel. Maar regelmatig me-time inlassen zonder schuldgevoel is belangrijk en zo pak je het aan.

Wat is mama me-time eigenlijk?

Mama me-time is simpelweg tijd voor jezelf. Want behalve moeder, partner, zakenvrouw, collega, dochter en vriendin ben jij ook gewoon jij. Tijdens de me-time staan jouw behoeftes centraal. Van welke momenten geniet jij het meest? Waar krijg jij als vrouw (niet als moeder) energie van? Wanneer ben jij echt ontspannen? Wat zou je vaker met je partner of vriendin willen doen?

Waarom is het zo belangrijk?

Als je jezelf in vijven zou kunnen delen dan deed je dat. Je hebt immers zoveel te doen en hebt geen tijd om aandacht en tijd aan jezelf te schenken. Want uhm daar worden je kinderen de dupe van. Herkenbaar? Juist dit is de reden waarom je wel tijd voor jezelf zou moeten nemen. Je batterij opladen voor je instort. Want als je het zo ver laat komen, ben je verder van huis. Daar heeft niemand wat aan. Het is niet voor niets dat je in een vliegtuig eerst zelf een zuurstof masker op moet doen en daarna pas bij je kind. Een ontspannen mama is een blije mama. En daar heeft je gezin weer meer aan.

Hoe maak je tijd voor jezelf?

Het is voor de meeste moeders heel lastig om zichzelf als een prioriteit te zien. Deze tips kunnen helpen je meer tijd voor jezelf te creëren zonder schuldgevoel.

Plan tijd voor jezelf in

Spreek met je partner een vast moment af dat jullie om de beurt tijd voor jezelf nemen. Op deze manier wordt er van tevoren een gaatje geprikt, heb je iets om naar uit te kijken en wordt uitstellen minder makkelijk.

Schakel hulptroepen in

Vraag je ouders, een vriendin of buren af en toe om op de kinderen te passen zodat jij (alleen, samen met je partner, vriendin of moeder) wat leuks voor jezelf kunt doen. Schaam je er niet voor om hulp te vragen en te accepteren. Je hoeft niet alles alleen te doen.

Richt je huishouden praktischer in

Verdeel de huishoudelijke taken. Leer je kinderen mee te helpen met kamer opruimen, tafel afruimen, stofzuigen. Stel kleine taken niet uit. De schone was meteen opruimen bijvoorbeeld. Een routine hebben geeft ook rust. Op zaterdag bedden verschonen en wasjes draaien bijvoorbeeld. Zo creëer je meer tijd voor jezelf zonder schuldgevoel.

7 mama me-time ideeën

1. Creëer een eigen plekje in de tuin. Zet wat comfortabele tuinmeubels neer waar jij lekker kan relaxen. Je kunt een hoekbank kopen of een heerlijke loungeset. Plaats er een aantal fijne kussens op. Creëer een plek waar jij je kunt wegtrekken als de kinderen op bed liggen. Een plek waar je van de zon kunt genieten en eindelijk dat boek uitleest. Of waar je met je partner kan genieten van de zwoele zomeravond.

2. Zoek een hobby. Je hoofd leegmaken tijdens de pittige wandeling, mediteren of je juist in het zweet werken tijdens Zumba. Wroeten in de tuin of de camera afstoffen en fotograferen. Zoek een hobby waar jij blij van wordt. Waar jij helemaal zen van wordt. Waar je energie van krijgt. Natuurlijk hoef je dit niet alleen te doen, maar het mag wel. Niets moet. Veel mag.

3. Laat je een dagje flink vertroetelen door een masseur. Neem een gezichtsbehandeling of ga naar de sauna. Niet alleen goed tegen stress maar ook voor je weerstand. Of ga belachelijk lang in bad met kaarsjes, muziekje of een boek en lekker veel schuim. Relax mama.

Lees ook

Beter slapen tips voor ouders | Zo zorg je voor goede nachtrust

Beauty routine van een drukke moeder

Kinderen en social media | Mediaopvoeding in ons huis

4. Neem een frisse neus op het strand. Lekker uitwaaien en je gedachten lozen. Het is wetenschappelijk bewezen dat de zeelucht inademen een positieve invloed heeft op je lichaam en geest. Je komt toch rust, krijgt gratis vitamine D toegediend en ademt zeelucht in wat heel gezond is.

5. Neem een powernap van maximaal een uur. Oke, het kan misschien niet elke dag, maar als het kan: doen. Het schijnt dat een dutje van 26 minuten je productiviteit met 34 % verbetert. Het is te vergelijken met je hersenen herstarten. Super goed tegen stress, het helpt je nadenken en het laat je bewust ontspannen. Spreek ook met je wederhelft af dat jullie elkaar eens in zoveel tijd laten uitslapen.

6. Las regelmatig een telefoonvrije avond in. Ben je (onbewust) verslaafd aan je smartphone en social media? Is het ondertussen een gewoonte om een aantal keer per dag eindeloos te scrollen op Facebook? Leg je telefoon af en toe aan de kant. Echt aan de kant. Geniet van de quality-time met je partner, want ook dat is me-time, of ga lekker je favoriete serie op Netflix bingewatchen.

7. Spreek af met vriendinnen. Verzamel al je moed en bel de vriendin waar je een klik mee hebt maar nooit meer tijd voor hebt. Spreek een dag af, al moet je er vrij voor nemen als de kinderen op school zitten. Pak samen een terrasje en klets bij. Herkenning doet goed, maar afleiding en lachen ook. Door lachen verbrand je niet alleen calorieën (ja echt!) maar het is ook goed voor het hart. Daarnaast ga je stralen van het lachen, wat weer sexy weer is 😉

Hoe vaak maak jij tijd voor jezelf en hoe vul jij je mama me-time? 

moeder gaat lekker lang in bad als onderdeel van haar mama me-time

5 gedachten over “7x Me-time voor moeders | Ontspannen mama is een blije mama”

Plaats een reactie