Recensie: De avonturen van Huckleberry Finn van Mark Twain en Geronimo Stilton

Adviesleeftijd: 7+
Uitgeverij: Pelckmans

Recensie: De klos in het bos! van Thea Stilton

Boekrecensie: Thea Sisters Sirenen 2: De schat in de diepzee van Thea Stilton

Boekrecensie: Thea Stilton & Zing je gek!

De avonturen van Huckleberry Finn

Het verhaal van Huckleberry Finn uit 1884, de beste vriend van Tom Sawyer, is een klassieker geschreven door de Amerikaanse Mark Twain. Het volgt het verhaal van Huckleberry Finn, een jongen uit zuidelijke deel van Verenigde Staten, die samen met een ontsnapte slaaf zelf ontsnapt aan zijn gewelddadige vader. Dat doen ze door op een vlot de rivier de Mississippi af te zakken. Tijdens de reis worden ze geconfronteerd met verschillende uitdagingen en ontmoeten ze verschillende personages. Het origineel is indrukwekkend, maar ook vrij ruig voor de moderne tijd. Het gaat diep in op belangrijke onderwerpen als vrijheid, discriminatie en racisme. In de Geronimo Stilton bewerking wordt hetzelfde verhaal in een aangepaste vorm verteld. De Stilton humor is aanwezig, net als de kenmerkende stijl, alleen wordt het verhaal zoals we het kennen op een meer speelse en kindvriendelijke wijze verteld. Door de moderne twist blijft een klassieker als deze dat gelezen moet worden toegankelijk voor het jongere publiek. Persoonlijk heb ik zowel de Mark Twain versie gelezen als deze, maar voor de kinderen ben ik blij dat deze Geronimo Stilton versie er is. Het origineel wordt weliswaar gezien als een klassieker in de Amerikaanse literatuur maar het is in principe geen kinderboek en werd niet specifiek voor kinderen geschreven. De Geronimo Stilton bewerking is dat wel. Daarnaast wordt het complexe verhaal zo verteld dat het voor de jonge lezers ook makkelijker wordt gemaakt in te leven in de personages. Zelf vinden we het verhaal meer geschikt voor 9+.

De avonturen van Huckleberry Finn van Geronimo Stilton is onder andere hier te koop.

Over de auteur

Mark Twain was de auteursnaam van Amerikaanse schrijver Samuel Langhorne Clemens. Hij leefde van 1835 tot 1910 in de Verenigde Staten. De verhalen die hij schreef waren deels gebaseerd op zijn eigen leven, gecombineerd met satire. Zo ook zijn bekendste werk rondom Tom Sawyer (gebaseerd op zijn eigen ik als kind) en Huckleberry (gebaseerd op zijn jeugdvriend Tom Blankenship).

Redactie