Recensie: De boom die een wereld was van Yorick Goldewijk

Aantal pagina’s: 79
Adviesleeftijd: 6+
Uitgeverij: Ploegsma

Recensie Van nul tot nu: De vaderlandse geschiedenis

Boekrecensie: De jongen die een beer redde

De boom die een wereld was

Yorick Goldewijk veroverde met zijn meesterlijke pen heel wat harten met de Films die Nergens Draaien, zo ook de mijne. Het is een waanzinnig mooi boek dat mij tot tranen toe ontroerde tijdens het lezen en voorlezen. Razend enthousiast begon ik aan zijn opvolger: De boom die een wereld was. Het is duidelijk een totaal anders soort boek. Een filosofisch leespareltje met 18 korte dierenverhalen, geschreven vanuit het perspectief van de dieren. Een genot om voor te lezen (vanaf 6 a 7 jaar) en zelf lezen (vanaf een jaar of 9). Zoveel verbeelding, diepgang, subtiele humor en levenswijsheid. Wat Toon Tellegen bij volwassenen los weet te maken, doet Yorick met dit boek bij de kinderen. De samenwerking met Jeska Verstegen is zo betoverd mooi en doeltreffend waardoor het boek tijdens het herlezen misschien zelfs nog meer aanspreekt. Prachtig om thuis voor het slapengaan voor te lezen (en naderhand te bespreken) of in de klas.

De boom die een wereld was is onder andere hier te koop.

Over de auteur

Het grote publiek maakte kennis in 2020 kennis met Yorick Goldewijk toen zijn debuut Billy Extra Plankgas verscheen. Het 10+ boek werd geïllustreerd door Kees de Boer en maakte een verpletterende eerste indruk. Yorick kwam direct over als een natuurtalent dat zoveel meer in zijn mars heeft dan een doorgaans beginnende schrijver. Met de films die nergens draaien bleek die eerste indruk te kloppen, want het boek werd bekroond met een Gouden Griffel en Yorick was geen onbekende naam meer in de boekenwereld. Daarna volgende Duizend en ik. Een Young Adult dat totaal anders was dan wat we van Yorick tot nu toe hebben gezien en gelezen. Maar wederom indrukwekkend, onwerkelijk mooi en moeilijk weg te leggen. Ondertussen weten we dat deze auteur onvoorspelbaar goed is en keer op keer waanzinnig mooie boeken schrijft. Verder is Yorick echtgenoot van Yvonne Lacet, vader van twee en muzikant. Hij maakt muziek voor reclame spotjes op tv, games en films.

Over de illustrator

Ook Jeska Verstegen is sinds 2020 aan haar weg aan het timmeren als auteur en illustrator. En hoe. Hoewel ze al jaren aan het werk is voor onder andere kindertijdschrift Bobo en Libelle, maakte ze pas recent echt indruk met haar tekeningen voor De Beer is nooit alleen. Het boek van Marc Veerkamp is in meerdere talen vertaald en Jeska ontving de prijs voor haar werk voor een van de 10 best geïllustreerde kinderboeken van 2023 door The New York Times & The New York Public Library.

Redactie