Recensie: Het uurwerkmysterie: De avonturen van Isaac Turner van Sam Sedgman

Aantal pagina’s: 281
Adviesleeftijd: 9+
Uitgeverij: Condor

25 jaar Harry Potter

Boekrecensie: Nic Blake en de verdwenen Msaidizi

Het uurwerkmysterie: De avonturen van Isaac Turner

Met een indrukwekkende mix van mysterie, spanning en educatieve elementen is Het uurwerkmysterie: De avonturen van Isaac Turner een Da Vinci code voor kinderen. Het verhaal begint met de verdwijning van de vader van de twaalfjarige Isaac Turner, een bekend horoloog (uurwerk maker) die verantwoordelijk is voor het onderhoud van de Big Ben klok in Londen. Op de avond dat de klokken achteruit gaan, verdwijnt hij in het niets en blijft Isaac achter met enkel een kapot horloge en een cryptische boodschap. Samen met zijn nieuwe vriendin Hattie, dochter van zijn peetvader, gaat hij op zoek naar antwoorden.

Wat dit boek zo bijzonder intrigerend maakt, is de manier waarop het verschillende elementen combineert. Allereerst is er het mysterie rondom de verdwijning van Diggory, de vader van Isaac, dat de lezer van begin tot eind in spanning houdt. Dan is er het educatieve component, waarbij Sam Sedgman op een ongekende manier informatie deelt over klokken, tijdmeting en zelfs het Britse parlementaire systeem onder woorden brengt. Dit maakt het niet alleen een spannend avontuur vol raadsels en puzzels, maar ook een leerzame ervaring voor jong en oud.

De personages in het verhaal zijn heel goed uitgewerkt en maken een zeer interessante ontwikkeling door. Zo is Isaac een intelligente en vastberaden jongen, terwijl Hettie hem aanvult met haar indrukwekkende dapperheid, moed en avontuurlijke geest. Samen vormen zij een dynamische duo dat je als lezer meeneemt op een waanzinnig avontuur door Londen, waarbij ze onder andere historische locaties ontdekken.

Een ander aspect dat Het uurwerkmysterie zo ongekend interessant maakt, is de vlotte schrijfstijl van Sedgman. De korte hoofdstukken (die ieder een fictieve minuut duren) en voortdurende actie zorgen ervoor dat het verhaal in een snel tempo doorgaat, waardoor het moeilijk is om het boek zomaar weg te leggen. Bovendien weet de auteur heel goed de spanning hoog te houden vanaf de allereerste pagina tot de allerlaatste, met onverwachte wendingen en verrassende plot twists. Kortom, een veelbelovend jeugdboek boordevol onvoorspelbare gebeurtenissen. Het zit zo goed in elkaar dat het onmogelijk is om niet enthousiast erover te zijn. Niet voor niets is de Engelstalige versie van het boek afgelopen maart verschenen bij uitgeverij Bloomsburry, bekend van de Harry Potter-serie, als dé titel van het jaar.

TIP! Het uurwerkmysterie verschijnt samen met een grote winactie. Kinderen maken namelijk kans op een reis naar Londen met hun ouders! Lees het boek, beantwoord de vragen en los de puzzel op. Een extra goede reden om weer eens lekker diep in een fijn boek te duiken. Op pagina 286 vind je hier meer informatie over. Meedoen kan tot en met 31 juli 2024.

Het uurwerkmysterie: De avonturen van Isaac Turner van Sam Sedgman bestel je hier

Over de auteur Sam Sedgman

Sam Sedgman is een Britse bestseller auteur van verschillende spannende mysteries. Zijn eerste boek voor jonge lezers, The Highland Falcon Thief, won de prijs voor Children’s Fiction Book of the Year bij de British Book Awards. Hij is daarnaast toneelschrijver en producent. Sedgman is groot fan van puzzels, mysteries, en raadsels! Ook maakt Sedgman de podcast Down The Rabbit Hole over kinderboeken.