Met deze tips kun je stoppen met roken zonder aan te komen

Met deze tips kun je stoppen met roken zonder aan te komen

Roken is dodelijk! Gelukkig is het aantal rokers in Nederland gedaald naar 21,7%. Maar liefst 74,3% van deze mensen rookt dagelijks. Op de site van CBS kun je de statistieken gedetailleerd bekijken. Een vaak ongewenste gevolgen van stoppen met roken is gewichtstoename. Dit kun je voorkomen. Stoppen met roken zonder aan te komen is wel degelijk mogelijk. Hoe? Dat lees je in dit artikel.

Roken en gezondheid

Door te roken verkort je je leven met minimaal 5 jaar. Ook als je weinig of niet dagelijks rookt. Het is niet alleen slecht voor je longen, je huid, je spijsvertering, maar ook de voortplanting en hart- en bloedvaten. Daarnaast is de kans op kanker groter dan bij een niet-roker.

Meeroken is schadelijk voor de kinderen en volwassenen. Denk aan de longfunctie, luchtwegen en vergrote kans op onder andere long- en borstkanker. Wereldwijd overlijdt er 1 op de 100 mensen aan de gevolgen van meeroken.

rokende vrouw met capuchon op

Zwanger en roken

Roken en meeroken is schadelijk voor jou als moeder en dus ook voor je ongeboren kind. Hier bestaat geen enkele twijfel over. Doordat de organen van je ongeboren baby nog niet optimaal werken of ontbreken, zoals nieren en lever, kan de schade zelfs groter zijn dan voor jou. Kans op vroeggeboorte, astma, aangeboren afwijkingen of zelfs een miskraam of wiegendood is onnodig groot.

Stoppen met roken zonder aan te komen

Maar roken is ook verslavend. Het is dan ook ontzettend knap dat rokers, al dan niet met professionele hulp, voldoende wilskracht tonen om de strijd te winnen. Helaas komt het te vaak voor dat ze na stoppen met roken wel aankomen. Hoe voorkom je dit? Wat kun je eraan doen?

Hoe vervelend het ook is om met deze feiten geconfronteerd te worden, is dit wel in jouw belang en die van je gezin. Besef van de risico’s en gevolgen en zelfs angst zou je wellicht een stapje kunnen helpen deze moeilijke maar belangrijke beslissing te maken.

Oorzaak gewichtstoename

Door de nicotine is je stofwisseling hoger in rust. En hoewel vooral de eerste sigaret hier de oorzaak van is, doet de tweede, derde en de twintigste sigaret nauwelijks wat voor je stofwisseling terwijl de schadelijke gevolgen wel degelijk toenemen.

Lees ook: Huidkanker & het belang van insmeren

Roken zorgt er ook voor dat je niet zoveel trek hebt. Eenmaal gestopt gaan je smaakpupillen weer normaal functioneren en krijg je meer zin in lekker eten.

Ga sporten!

Of je nou al overgewicht had, na stoppen met roken is de kans groot dat je zult aankomen. Ga sporten! Als je het niet gewend bent probeer het op te bouwen. Van elke dag een half uur lopen naar elke dag een uur joggen. Ga fitnessen, bootcampen of langlaufen voor mijn part. Maar doe niet niets. De toekomstige jij zal je dankbaar zijn.

vrouw in spijkerbroek en sportschoenen

Vervang sigaren voor gezonde snacks

Ik begrijp dat het makkelijker gezegd is dan gedaan. Maar waar een wil is, is er ook een weg. Veranderingen zijn soms moeilijk maar zullen je veel goeds brengen. Heb je dus zin in snacken of een sigaret, pak dan een komkommer, appel of wortel. Dat houdt dus ook niet dat je zoveel mogelijk uit de buurt moet blijven van calorievolle alcohol. Leg de focus op gezonder leven. Het is echt alleen een kwestie van wennen. Hou vol!

Zoek afleiding

Heb je weer trek in ongezonde dingen waar je vanaf probeert te blijven? Ga sporten, pak een filmpje, drink water, ga op stap met je kinderen. Oftewel probeer afleiding te zoeken zodat je er niet zoveel aan denkt. En hoe vervelend ook, mijd rokers. Niets is zo vervelend dan extra uitdaging om het te weerstaan terwijl je je uiterste best doet er voorgoed mee te stoppen. Vertel mensen dat je probeert te stoppen. Zorg ervoor dat ze het niet alleen weten en begrijpen maar ook in je beslissing steunen. Zij kunnen je ook weer aan de hare trekken wanneer je de fout in lijkt te gaan 😉

Lees ook: Indrukwekkende verhalen van dames die op eigen kracht meer dan 50 kg wisten af te vallen

Frisse adem

Het zal je niet verbazen dat een frisse adem een positief effect heeft. Door twee maal per dag je tanden te poetsen en suikervrije kauwgom te nuttigen, neemt je behoefte voor sigaretten en ongezonde snacks af.

Money Money Money

Bereken hoeveel geld je bespaart door te stoppen met roken. Door een gezonde leefstijl bespaar je daarnaast onder andere op de medische kosten. Al dat geld kun je toch beter besteden om jezelf te belonen of voor iets anders leuks.

Conclusie

Stoppen met roken is de knop omzetten en je focussen op een gezonder leefstijl en de toekomst. Hetzelfde geldt voor volhouden. Stel doelen en beloon jezelf wanneer iets lukt. Vergeet niet jezelf en je lichaam de tijd te geven te wennen aan de nieuwe gewoontes. Stoppen met roken zonder aan te komen is vooral een kwestie van discipline en wilskracht.

Hoe zorg jij ervoor dat je je gewicht op pijl houdt tijdens stoppen met roken? 

cigarette in asbak

1 gedachte over “Met deze tips kun je stoppen met roken zonder aan te komen”

Een reactie plaatsen