Tips om je tiener financiële verantwoordelijkheid te leren via smartphone

Veel kinderen krijgen zak- en kleedgeld van hun ouders met als doel leren omgaan met geld. De financiële opvoedstijl van de ouders speelt immers een grote rol bij zelfstandig en onafhankelijk leren zijn. Ouders geven hun kind op een steeds jongere leeftijd ook een mobiele telefoon. De argumenten hiervoor verschillen. Niet alleen de leeftijd van het kind speelt hierbij een rol, maar ook mate van verantwoordelijkheid, dagelijkse activiteiten, omstandigheden en omgeving. Opvallend is alleen dat ouders grotendeels de kosten dragen. Iets wat tegenstrijdig is gezien het eerder genoemde doel. Reden genoeg voor onze tips om je tiener financiële verantwoordelijkheid te leren via een smartphone.

Niet overnemen maar begeleiden

Hetzelfde geldt voor een smartphone. Sommige tieners vinden het lekker makkelijk als de ouders alles doen en betalen. Toch willen ze graag sociale contacten onderhouden en op internet kunnen. Dan wordt het tijd samen nieuwe afspraken te maken en je tiener financiële verantwoordelijkheid te geven. Vergeet niet uit te leggen waarom bepaalde afspraken er zijn. Net zo belangrijk als zelf belasting laten doen over verdiensten uit bijbaantje. Kies voor Kids sim. Super handig wanneer je zelf al geniet van de voordelen van KPN Hussel. Dit is namelijk een abonnement voor kinderen tot 18 jaar die nog niet toe zijn aan de verantwoordelijkheid van een gewoon abonnement. Zo krijgen ze een heleboel vrijheid met plafond. En geef jij je kind de leiding zonder angst voor onverwachte kosten. We leven in een digitale tijdperk. Lesroosters worden via email verstuurd, contact onderhouden via een app. Een smartphone is zelfs voor scholieren onmisbaar geworden. Neem dit mee in de opvoeding om kinderen te leren omgaan met geld.

Desondanks blijft ouderlijk toezicht op de telefoon erg belangrijk. Niet alleen om financiële redenen, maar ook om hun privacy en veiligheid online te beschermen. Eenmaal op de middelbare school hebben alle kinderen een smartphone.

Fase van losmaken

Kinderen zelfstandigheid aanleren start al heel vroeg. Tijdens de puberteit is het juist belangrijk regels en richtlijnen te geven om ze hierbij verder te helpen. Onthoud wel: zelfstandigheid stimuleren doe je door te leren en sturen, niet overnemen. Dat doe je niet alleen door zakgeld per week te geven met duidelijke afspraken en uitleg waarom, maar ook kleedgeld. Dit kan bijvoorbeeld een vast bedrag per maand of kwartaal zijn. De meeste pubers hebben nog niet voldoende besef wat kleding en schoenen kosten. Door ze verantwoordelijkheid te geven over hun eigen uitgaven en de gevolgen ervan, groeit het vertrouwen in eigen kennis en inzicht door te doen. Wanneer je ze betrekt bij dagelijkse activiteiten op financieel vlak groeit besef en begrip omtrent waarde van geld. Praat met elkaar over geld en kosten.

Delen met gezin

Als gezinshoofd kun je voor kinderen onder 13 jaar een eigen Apple ID maken in de gezinsgroep. Hiermee kun je niet alleen bijvoorbeeld aankopen bij de App Store delen, zoals muziek en boeken maar ook als ouder schermtijd op afstand instellen. Verder kun je zelfs ervoor kiezen downloads van je tiener vooraf goed te keuren vanaf je eigen Apple toestel. Een gezamenlijke fotoalbum of agenda delen kan. En zelfs elkaar helpen kwijtgeraakte apparaten terug te vinden. Handig! Allemaal terwijl je ieder een eigen Apple ID account hebt. Je kunt ervoor kiezen eventuele aankopen van je puber zelf te doen, dus op aanvraag. Maar je kunt het ook zo instellen dat het kind vanaf zijn Apple een aankoop kan doen en jij op dat moment een melding krijgt waarbij je direct de download kan inzien en goedkeuren of weigeren. Dit kan overigens niet alleen bij betaalde en gratis downloads. Je geeft de tiener dus ruimte om zijn zelfstandigheid te ontwikkelen maar met duidelijke richtlijnen. Ze kunnen feitelijk van alles maar moeten in bepaalde gevallen toestemming vragen.

Waarde van geld leren

Maar dat leren ze toch in groep 3, niet als ze 15 jaar zijn? Dat is niet helemaal correct. Het is een proces. Pas wanneer ze kennis in praktijk brengen komt er begrip. Door kinderen het goede voorbeeld te geven bijvoorbeeld. Door ze bovengenoemde taken te geven stimuleer je zelfredzaamheid. Waarde van het geld leren kost tijd. Ook in groep 3 leren ze eerste over munten, centen en kleine bedragen en pas later over biljetten en euro’s. Fouten maken hoort bij het leven. Zolang je ervan leert is fouten maken gezond en nodig. Ook als het gaat om je tiener financieel opvoeden. Om grote blunders te voorkomen is het echter verstandig limieten in te stellen, ze erbij betrekken en uitleggen waarom. Probeer wel het positieve te benaderen en blijf je tiener complimenten geven voor het verantwoord omgaan met zijn smartphone. Heb je het idee dat de tiener het door heeft, geef hem dan in kleine stapjes meer vrijheid op zijn smartphone en leer hem sparen.

Bron: Nibud 

* Dit betreft een samenwerking
tieners afspraken over mobiele telefoon

Redactie

Plaats een reactie