Recensie: Vuilwassenen, het geheim van de witwaswezens van Dempsey Hendrickx

Aantal pagina’s: 193
Adviesleeftijd: 10+
Uitgeverij: Pelckmans

Recensie: De Zeven Sleutels 1: Het pad van de Roverkoning van Tom Rijpert

Boekrecensie: Thea Sisters Sirenen 2: De schat in de diepzee van Thea Stilton

Vuilwassenen, het geheim van de witwaswezens

Laten we beginnen met de bijzondere titel. Je kunt onmogelijk niet nieuwsgierig zijn naar de betekenis ervan. Daar kom ik zo op terug. Vuilwassenen, het geheim van de witwaswezens is een hilarisch en fantasierijk kinderboek dat jong en oud zal aanspreken. Het verhaal gaat over Noor, een creatief 10-jarig meisje dat op een dag een bijzonder avontuur beleeft in de wasserette Sop it like it’s hot 🤣 Wanneer ze per ongeluk in de wastrommel belandt, ontmoet ze de grappige en nogal eigenaardige Witwaswezens Dirque, Dark en Dork. Zie het als een variant op Kwik, Kwek en Kwak. Samen vormen ze een team dat tot de diepste leugens en geheimen uit de kleding van volwassenen haalt. Wat auteur Dempsey Hendrickx met zijn levendige vertelstijl en fantasie teweeg breng is absoluut de moeite waard om te lezen. Het verhaal zit vol grappige momenten en woordspelingen die de jonge lezers fantastisch vinden, terwijl wij volwassenen enorm genieten van de subtiele humor en de wijze waarop thema’s als scheiding en geheimen worden besproken. Van goed uitgewerkte personages die voor super leuke interacties zorgen, volledig onrealistische en toch goed verzonnen details, belangrijke lessen over vriendschap, vertrouwen en ontdekken van de waarheid tot de illustraties van Bruno Claeys die het geheel een onverwachte extra dimensie geven en op een kleurrijke manier tot leven brengen. Van begin tot eind geweldig! En dat terwijl de kaft mij eigenlijk helemaal niet aansprak 🫣Iets wat ik wel belangrijk vind bij het kiezen van mijn volgende leesvoer, en bij mijn kinderen werkt het net zo.

Vuilwassenen, het geheim van de witwaswezens van Dempsey Hendrickx bestel je hier

Over de auteur Dempsey Hendrickx

De beste man is eigenlijk een Belgische acteur en entertainer die je misschien kent van onder andere Storm Lara, Onderhuids en De buurtpolitie. Op het gebied van schrijven is hij ook geen onbekende. Zo bracht hij al eerder een dichtbundel uit getiteld Woordwoeler. Hij werkt vaker met Claeys, een Belgisch zwemmer, improvisatieacteur en illustrator. Samen maken ze geïmproviseerde verhalen voor de jeugd onder de naam Verse Onzinsels. Vuilwassenen is hun eerste fictieverhaal voor dezelfde doelgroep.