Wandel jezelf fit | Handleiding voor beginners

Wandel jezelf fit | Handleiding voor beginners

Wandelen is niet mijn ding. Ik doe het niet van harte. Waarom ik dan toch overstag ging en hoe het zit met mijn ‘wandel jezelf fit’ challenge? Je leest het in dit artikel. Wedden dat je hierna heel anders gaat nadenken over wandelen?

Flinke gewichtsschommelingen de afgelopen 5 jaar

Al jaren woog ik rond de 62 kilogram. Dat wil ik zeggen vóór ik zwanger werd. Tijdens de eerste controle bij de verloskundige woog ik 64 kilogram. Vlak voor de bevalling woog ik op mijn allerzwaarst, 87 kilogram om precies te zijn. De zwangerschapsskilootjes waren er nog niet af of ik was, 6 maanden later, voor de tweede keer zwanger. Met 75 kilogram op de weegschaal ging ik de bevalling in. Een jaar later en zonder extra inspanning was ik 9 kg kwijt en durfde ik weer gedetailleerde kleding te dragen. Hier en daar wat losse vellen nam ik op dat moment voor lief. Ik heb er immers iets prachtigs voor teruggekregen 😉

Helaas duurde het niet lang. Nu, 2 jaar later, weet ik dat daar een medische reden achter ligt. Mijn schildklier heeft roet in het eten gegooid. Termen als bijnieruitputting vliegen mij op de oren. De artsen raden intensief sporten af gezien mij energievermogen. Wat ik wel mag proberen is wandelen. En dat is exact wat ik ga doen. Wandel jezelf fit is een project dat ik ga starten om niet alleen ruim 20 kg af te vallen maar ook mentaal meer rust te creëren.

fanatiek wandelen

De voordelen van wandelen

De afgelopen tijd heb ik de artsen de nodige vragen gesteld en heb ik mij verdiept in de voordelen van wandelen. Je hebt immers wandelen en je hebt wandelen. Ik wil doelgericht wandelen. Om onder andere de gezondheidsredenen te benadrukken, heb ik de voordelen hieronder uitgewerkt.

♦ Een voor de hand liggend voordeel is, is dat het gratis is. Een stukje lopen hoeft geen cent te kosten maar kan je zoveel brengen.

♦ Daarnaast kan het praktisch altijd en overal. Lopend naar je werk, wandeling tijdens de lunchpauze op je werk, achter de kinderwagen, nadat de kinderen op bed liggen, terwijl je de hond uitlaat…

♦ Wist je dat 3 keer per week 40 minuten wandelen heel goed is voor je geheugen? Een half uur lopen per dag helpt zelfs tegen stress. Het zorgt ervoor dat je anders gaat kijken naar de problemen en openstaande taken. Het geeft je een frisse blik op zaken.

♦ Val je moeilijk in slaap? Loop eens een blokje om voor je naar bed gaat. Het is een effectieve manier om je te helpen ontspannen en zorgt voor betere nachtrust.

♦ Met een half uur per dag lopen verminder je depressieve klachten met 36%

♦ Tweemaal per week een uur hiken verlaagt de kans op beroerte met maar liefst 30%

♦ Gebruik een stappenteller (op je telefoon). Met 3500 stappen per dag heb je 30% minder kans op diabetes

♦ Met een wandeling van 30 tot 60 minuten per dag verklein je de kans op hart- en vaataandoeningen aanzienlijk

♦ De kans op obesitas is 50% kleiner wanneer je dagelijks een uur lang stevig loopt

♦ Met 5 kwartier lopen per week verleng je je leven met 2 jaar

♦ Als je wandelen vergelijkt met andere sporten, heb je met deze sport de minste kans op blessures

wandelschoenen

 

Wandel jezelf fit

Hoe werkt dat eigenlijk? Afvallen is meer calorieën verbranden dan je binnenkrijgt. Dat betekent dat je doelgericht wandelen als een sport moet zien. Officieel heet het dan hiking of hiken. En bij serieus sporten hoort planning en structuur, maar ook verandering van je leef- en eetgewoonten. Als je tijd hebt om op de bank te hangen en je favoriete serie op Netflix te kijken als de kinderen op school zitten, dan heb je ook tijd om te sporten. Hard maar waar. Hoe je ervoor kunt zorgen dat wandelen je helpt bij je doelen behalen?

Eetgewoontes – Probeer 2 tot 3 liter water per dag te drinken. Zin in wat ongezonds? Ga een extra loopje om. Pak een komkommer of een appel in plaats van chips. Laat je prestaties je motiveren vol te houden. Afvallen is een combinatie van veranderingen. Vervang de snelle suikers voor de langzame suikers.

♦ Wandelschoenen – De schoenen zijn belangrijk voor je wandelplezier. Er zijn allemaal verschillende soorten wandelschoenen te koop. Denk aan korte wandelingen over goede paden, schoenen voor de bergachtige gebieden en schoenen voor de meerdaagse wandeltochten. Voor je in een goede paar wandelschoenen investeert is het verstandig te bedenken wat je wilt en wat je doelen zijn. Neem een kijkje bij deze webshop (wandelschoenen in het paars hierboven). Zij weten alles van sportkleding en het belang van goede schoenen.

Vergeet niet dat de schoenen ingelopen moet worden. Je wilt niet de fout maken om met je gloednieuwe wandelschoenen een lange wandeling te gaan maken. Daar krijg je gegarandeerd spijt van. Een lekker zittend, comfy outfit is natuurlijk ook handig.

Opbouwen – Afhankelijk van je situatie kun je bijvoorbeeld starten met een half uur rustig hiken. Doe dat elke dag voor een week. De tweede week probeer je daar een kwartier aan toe te voegen. In de derde week en de vierde week ligt de focus op je spieren gebruiken en de tempo verhogen door langzaam en snel lopen af te wisselen. De vijfde week probeer je jezelf uit te dagen door bijvoorbeeld moeilijkere paden te bewandelen. Denk aan een een heuvel of duinen bijvoorbeeld.

Vetverbranding komt pas na een half uur (stevig) lopen echt op gang. Om teleurstelling te voorkomen, is het wel aan te raden hier rekening mee te houden.

Maak het leuk – Vind je alleen lopen helemaal niets? Zoek een wandelmaatje of luister naar muziek tijdens het lopen.

Conclusie

Aangezien ik vastberaden ben een verandering te maken aan mijn gezondheidssituatie, ga ik beginnen met fanatiek wandelen. Ik heb mijn huiswerk gedaan en mijn to-do lijst bijgewerkt. Hiking heeft ontzettend veel voordelen mits je weet hoe je het moet aanpakken. Niet alleen op korte termijn, maar met name op de lange termijn.

Doe jij aan hiking of misschien hardlopen? Wat heb je in de loop der tijd geleerd en welke tip heb je voor beginnelingen? Doe je mee met mijn Wandel jezelf fit challenge? 

Wandeltocht in de bergen

4 gedachten over “Wandel jezelf fit | Handleiding voor beginners

  1. Ik wandel ook vaak of ga hardlopen. Ook vind ik het fijn om een stuk te gaan fietsen. Lekker buiten en je gedachten laten gaan. Veel succes!

    Er is een gratis app Imagine Run volgens mij van de Hartstichting waar je schemas kunt maken om het wandelen en hardlopen op te bouwen. Misschien heb je daar wat aan.

    • Wandelen is absoluut een manier om je hoofd leeg te halen. Dat alleen reden genoeg om het te doen. Oh dat is wel een super fijne tip. Ik ga het opzoeken en downloaden. Thanks!

Een reactie plaatsen